Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökad risk för smutsig valkampanj

Ett falskt brev av Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin cirkulerar på internet. Ett brev där läsaren uppmanas att betala dagmamman svart och att skippa betalningen av tv-licensen.

Annons

Slutskedet av valkampanjen 2006 dominerades av dataintrångsskandalen. En person, knuten till Folkpartiet, hade olovandes loggat in på Socialdemokraternas interna nät. Skandalen ledde bland annat till att Folkpartiets partisekreterare tvingades avgå.

Risken är uppenbar att vi kommer att se mer av anonyma och smutsiga kampanjmetoder inför valet i år . På nätet är det enkelt för enskilda personer att sprida både falska brev och konstiga rykten.

Det naturliga vore att partierna gemensamt kommer överens om riktlinjer mot sådant. Det räcker inte med att de kommer överens om vissa gemensamma spelregler. De bör också vara överens om vad som ska göras för att stävja varje försök att driva valkampanj med smutsiga metoder.

Men det blir nog inte så. Orsaken till det är att partistrategerna också ser att de kan dra fördel av att vara offer. När dataintrångsskandalen avslöjades kallade Socialdemokraterna till presskonferens klockan 23.30 på kvällen. En tid som var anpassad efter skapa stora rubriker på kvällstidningarnas löpsedlar. Ett inslag på Ekot eller en TT-text på insidan i en lokaltidning skulle inte alls få samma effekt.

Socialdemokraten Claes Borgström skriver en debattartikel på Politikerbloggen. Där säger han sig veta att det falska mejlet från Mona Sahlin inte alls handlar om några förvirrade medlemmar i Moderaternas ungdomsförbund, utan att det handlar om personer ”i ledande positioner, sannolikt i huvudsak medelålders män inom olika samhällsorgan som har ägnat sig åt att sprida värsta sortens smutskastning”.

Okej, om han kan belägga detta, bör dessa ”ledande personer” allra minst få en rejäl utskällning. Men vilka ledande personer är det? Vad vet Claes Borgström? Eller ägnar han sig åt ryktesspridning, för att Socialdemokraterna ska få maximal utdelning av det falska mejlet?

Risken med smutsiga internetkampanjer och missriktade motkampanjer, är att sakfrågorna försvinner från valrörelsen, att väljarna försöker ta ställning för det parti som på ytan verkar ”snällast” snarare än det parti som för den politik som är bäst för landet.

Mer läsning

Annons