Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Papperstidningens fiende nr 1

Annons
Utmanare. Steve Jobs kreativitet innebär en utmaning för papperstidningarna. Arkivbild: Kin Cheung/Scanpix-AP

Steve Jobs är död. Han grundade Apple, det uppkäftiga bolag som erbjöd ett alternativ till Microsoft. Men eftermälet blir nog framför allt: Steve Jobs kreativitet var början på slutet för papperstidningen och för tjocka buntar av promemorior och handlingar. Tryckeribranschen kommer att bli nästa krisbransch – och den ena tidningen efter den andra tvingas till sparpaket.

Jodå, det där har vi hört förr. Men nu händer det nog ...

Jag minns när datorer introducerades på Bergslagsposten, där jag började jobba 1985. Nu skulle det papperslösa kontoret komma, var det en och annan som sade. Det blev precis tvärtom. Kopior av artiklar skulle skrivas ut. Eftersom det nu var enkelt att göra flera utskrifter, blev det också så.

Någon kollega skulle läsa texten. En redigerare som skulle lägga in texten på en sida ville gärna ha en utskrift. Ibland skulle en fotograf illustrera artikeln i efter hand – och ville då läsa artikeln. Det blev enorma mängder av datautskrifter på specialgjort perforerat papper. Och det blev ännu fler utskrifter när den första skrivaren som laddades med vanligt A4-papper ställdes in på redaktionen.

I mitten av 90-talet kom internet. Nu kunde jag gå in på regeringens hemsida och ladda hem tjocka statliga utredningar. Jag kunde gå in på EU-kommissionens hemsida och ladda hem nya förslag till EU-lagar. Det var nämligen opraktiskt att både läsa handlingen på datorn och samtidigt sitta och skriva i datorn. Alltså: Mer papper! Det papperslösa kontoret framstod som mer avlägset än någonsin.

Men något hände för bara ett par veckor sedan. Jag skaffade en Ipad, en läsplatta. Hoppsan. I stället för att skriva ut de tjocka buntarna med handlingar inför Moderaternas partistämma senare den här månaden kunde jag ha dem i min läsplatta. Jag tog en årsprenumeration på Svenska Dagbladet i elektronisk form. Pris: 300 kronor.

Och med iPaden kan jag växla mellan olika medier. Ena stunden NA. Andra stunden Svenska Dagbladet. Sedan International Herald Tribune eller den utmärkta israeliska tidningen Haaretz.

Fast problemen återkommer också. En papperstidning kan ha problem med den fysiska distributionen. Ett tidningsbud som inte hittar rätt eller missar en brevlåda. Den elektroniska tidningen kan drabbas av tekniska problem. Det är lika retsamt!

De traditionella papperstidningarna står inför sin största utmaning någonsin. Och det nya sättet att distribuera information kommer att rubba en rad system. Vad händer med alla tryckerier? Och kommer folk att vara beredda att betala för den information de får?

Jag hör till dem som har gillat Apple. Men nu är inte företaget den uppkäftiga uppstickaren på samma sätt som tidigare. Steve Jobs lämnar efter sig ett företag som hör till världens absolut högst värderade. Och nu har även Apple börjat visa en sämre sida, en ambition att kontrollera marknaden.

Men i en fungerande marknadsekonomi finns det utrymme för fler uppstickare, fler företag som vågar utmana etablerad teknik. Det är ju inte bara Apple som gör läsplattor. Det ska vi konsumenter vara glada för.

Mer läsning

Annons