Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisens rop på hjälp

Annons

Polisen i Örebro län är inte så dålig. Enligt den senaste statistiken från Rikspolisstyrelsen ligger Örebro på sjunde plats av landets 21 polismyndigheter när det gäller att klara upp brott. Så i jämförelse med kollegerna runt om i landet skämmer inte Örebropolisen ut sig.

Det får sägas vara positivt. Liksom att den så kallade uppklaringsprocenten i Örebro ligger klart över riksgenomsnittet under det första kvartalet i år. Men det är väl också det enda som är positivt.

Den svenska polisen är nämligen inte alls särskilt duktig på att klara upp brott.

Andelen uppklarade fall när en eller flera personer kan bindas till ett brott ligger bara på 17 procent i landet. Så dåligt har det inte varit på åtta år. I Örebro klaras i alla fall 21 procent av brotten upp.

Under samma period som antalet uppklarade brott minskat, har antalet poliser ökat. Så hur används de ökade resurserna? Ja, tydligen inte till att få tag på fler brottslingar och ställa dem inför rätta.

Den låga effektiviteten har varit väl känd under lång tid. En förklaring till varför det är så illa tros vara att varje län är sin egen myndighet. Mot den bakgrunden föreslog den parlamentariska polisorganisationskommittén tidigare i år att polisen ska bli en myndighet. Det anses öka flexibiliteten och göra organisationen mer lättstyrd.

Säkert ligger det något i detta. Men att förändra organisationen ökar inte automatiskt effektiviteten. Tvärtom finns risk för att effektiviteten under en övergångsperiod minskar än mer.

Det som krävs är i stället andra åtgärder av strukturell karaktär. I förra veckan vittnade en utredare vid Örebropolisen, Tomas Bergström, om att ”vi håller på och administrerar ihjäl oss.” Vad är detta annat än ett rop på hjälp? Ett rop på hjälp som man tycker att högsta polisledningen både i landet och i länet borde hörsamma. Kanske kan fler civilanställda underlätta administrationen, så poliserna får tid att göra det de är utbildade för att göra.

Man kan lära av bättre fungerande myndigheter. Varför har till exempel Värmland en dubbelt så hög uppklaringsprocent än Kalmar?

Förändringsarbetet som krävs ligger i hur arbetet organiseras. Inte i att kosmetiskt förändra organisationsmodellen.

Mer läsning

Annons