Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiker skyller vädret på varandra

Rangerbangården i Hallsberg hamnar nu i skottlinjen för den svenska försvarsmakten. Frivilliga värnpliktiga snabbutbildas för att rycka in och röja upp en av landets viktigast järnvägsknutpunkter.

Annons

Försvarsmakten ställer upp på denna extraordinära insats efter begäran från regeringen.

Vintervädret är ovanligt på många sätt. Inte nog med att det som kallas snökaos på mediesvenska har stoppat tåg och annan kollektivtrafik och orsakat kostnader för samhället på 150 miljoner kronor om dagen, enligt en uträkning som Dagens Nyheter gjort. Natten till onsdagen rasade ytterligare ett tak in, nu på Trängens idrottsplats i Örebro. Ingen kom till skada, tack och lov.

Men olyckan är allvarlig nog. Ansvariga hade så sent som kvällen innan raset inspekterat byggnaden och funnit att det inte var någon fara. Det fanns inte särskilt mycket snö på det sluttande taket. Ändå rasade det. Någon måste i slutändan ställas till svars för denna olycka, som i teorin inte ska ha inträffat.

Man brukar säga att politiker inte kan skyllas för vädret. Nu har i alla fall vädret blivit ett tillhygge mellan de två regeringsalternativen. Mona Sahlin (S) lovar ,att om de rödgröna kommer till makten ska statens pengar användas till investeringar i infrastrukturen i stället för till skattesänkningar ”så att människor kommer fram till jobb, till dagis och till skola”. Peter Eriksson (MP) hävdar, att med en rödgrön regering går ”tågen oftare, bättre och snabbare”.

Det är onekligen stora ord. Mona Sahlin får fundera på hur hon ska sälja in höjda skatter för att öka anslagen till infrastrukturen, som redan slukar mångmiljardbelopp. Det blir en pedagogisk utmaning och mycket svårsmält som valfläsk då valet närmare sig, efter sommaren. Vårt minne för väder är tämligen kort.

Peter Eriksson är inne på samma bana. Hans vurm för järnvägen är ingen nyhet. Eriksson hävdar att avregleringen är en orsak till tågkaoset och vill ge SJ huvudansvar för den nationella tågtrafiken. Denna tilltro till en av vinterns stora hatobjekt vittnar om ideologisk förblindelse. SJ är den stora tågoperatören i Sverige och har kapitalt misslyckats med sitt uppdrag. Peter Eriksson verkar närmast tigga stryk.

Företrädare för den sittande regeringen påstår att de satsat på järnvägen. Klart är att den perfekta järnvägen kostar hur många miljarder som helst. Frågan är var pengarna ska tas.

Mer läsning

Annons