Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saab på banan i gen

Annons

Saab är sålt. Förväntningarna är stora på att konkursboet ska utvecklas till framtidens bilfabrik. Kopplingen till Kina är ett starkt argument för realistisk optimism.

När den holländske sportbilsdirektören Victor Muller tog över Saab och körde full fart framåt slutade resan med en tvärnit. Saab kunde inte hävda sig i den stenhårda internationella konkurrensen med sina modeller.

Victor Muller gav inte upp i förstone. Under tiden höjdes politiska röster för att svenska staten skulle gå in och rädda arbetstillfällena på Saab. Regeringen stod tack lov mot alla sådana förslag att försöka stoppa det oundvikliga.

Saab gick till slut i konkurs. Ur den askan ska framtidens bilfabrik byggas och det finns fler skäl som talar för att gårdagens besked är det bästa som kunde hända den anrika svenska biltillverkaren.

Huvudägaren, affärsmannen Kai Johan Jiang, är som person lite för bra för att vara sann: en kinesisk storkapitalist som talar perfekt svenska. Han driver sedan 2004 ett kinesisk bolag med inriktning på etanol, vindkraft och biomassa. Han har ett annat bolag som planerar en etanolfabrik i Härjedalen.

Kai Johan Jiang anser att det vi kallar alternativa bränslen är framtiden. Fossil energi ska stanna där den är, i jordens innandöme. Bilar ska drivas på annat sätt. För Saabs del handlar det om el.

Kritiker hävdar att den tekniken inte håller måttet för att passa marknaden i dag. Elbilarna är små, dyra, ineffektiva och svårsålda. Den svenska statistiken är ett bevis – i dag är en bråkdel eldrivna, drygt 400 av sammanlagt 4,4 miljoner svenska bilar.

El är inget nytt för Saab. Det finns ett exemplar av en energieffektiv Saab 9-3 i verkliga livet. Även på den marknaden är konkurrens hård vilket är utmärkt. Volvo håller på, precis som alla andra bilmärken som tänker sig en framtid.

Volvo har kinesiska ägare. Saab får nu en kinesisk huvudägare vid sidan av en japansk riskkapitalist. En av den svenska industrins kronjuveler har blivit del av ett globalt sammanhang. Det är ett hoppingivande besked. Den kinesiska marknaden är gigantisk.

De svenska varven försvann en gång för att de inte klarade konkurrensen. Jobben kom tillbaka i andra branscher. Nu finns chansen att nya Saab ska få samma effekt.

Mer läsning

Annons