Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säljknep på bussen

Annons

Köp tre betala för två. Det är ett vanligt säljknep i butiker. Länstrafiken i Örebro ändrar sina taxor till årsskiftet enligt samma modell. Resultatet blir att många pendlare får fler – oönskade – val, men till ett högre pris.

Samhällets mål är att kollektivtrafiken ska fördubblas fram till år 2020. Det finns en lång rad skäl. Ett är målet att minska koldioxidutsläppen från persontrafiken med 20 procent. Ju fler människor på bussar och tåg, desto färre ensamåkare i bil. Sambandet är tydligt.

Det handlar också om fler jobb. Mer kollektivtrafik ger i sig jobb. Dessutom underlättar fler och tätare turer för arbetspendling. Säkerheten i trafiken ökar också. Eftersom det är fler män än kvinnor som äger bilar, blir fler bussar och tåg ett steg mot ökad jämlikhet

En välutbyggd kollektivtrafik är ett nödvändigt smörjmedel för hela samhället, för ekonomin och för det privata välbefinnandet. Just välbefinnandet ökar inte direkt för den som nu får betala mer för sitt månadskort.

Det finns anledning att se över kollektivtrafiken i Örebro län. Siffror från statliga Trafikanalys visar att Örebro län inte intar någon topplacering. Det totala utbudet har minskat och färre väljer att resa kollektivt i vårt län. Samtidigt har kostnaderna ökat. Utvecklingen leder alltså helt fel utifrån målen.

I grannlänet Västmanland är utvecklingen ungefär densamma, trots större utbud. Men tittar vi västerut så framstår Värmland som ett föredöme. Där åker allt fler kollektivt och den andel av resorna som betalas med skattemedel är lägre i Värmland än i Örebro län.

Förklaringen till den värmländska framgångshistorien är att linjer och turer anpassats efter resenärerna, enligt en rapport från Riksförbundet Svenska bussbranschen.

Den kunskapen borde de ansvariga i Örebro län snabbt ta till sig. Det som möjligt i Värmland borde inte vara omöjligt i Örebro.

I Örebro hettar de till över prisökningen på pendlarkort, det som av de ansvariga kallar prissänkning. På nyhetsplats i NA i dag finns argumenten

Båda har på sitt sätt rätt. Den som nöjer sig med just sin rutt till jobbet blir inte glad för att säljaren kastar in lite ”gratis” extraresor. Priset är ett viktigt konkurrensmedel för kollektivtrafiken. Men det finns fler, och viktigare.

Mer läsning

Annons