Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samhällsviktiga samtal

”Tjenare, jag ringer angående ditt telefonabonnemang. Vill du veta hur du sänker din månadskostnad?”. Klick. ”Hej, jag ringer från ...”. Klick.

Annons

De finns få saker i vardagen som kan driva en så fullständigt vansinnig som telefonsamtal från försäljare eller organisationer som ber om några minuter av din tid. De har en tendens att inte bara låta provocerande trevliga, utan också ha den sämsta av timing för samtalen.

SCB, Statistiska centralbyrån, och Statskontoret uppger att allt färre väljer att delta i deras statistiska undersökningar. När de ringer hem till fredagströtta svenssons är det varannan som avböjer eller lägger på luren. Men varför är det ett problem? Vad spelar SCB:s statistik för roll egentligen, frågar vi oss.

SCB:s och statskontorets statistik ligger till grund för många stora och viktiga samhällsbeslut, som finansieras av skattebetalarnas pengar. Bortfallet riskerar alltså att skapa ett snedvridet och felaktigt underlag.

En möjlig förklaring till bortfallet sägs vara det ökade antalet företag och organisationer som sysslar med marknadsundersökningar och försäljning. SCB försvinner i mängden.

Men låt oss tänka oss en annan förklaring, nämligen brist på kunskap. Bortfallet är som störst bland unga vuxna och utlandsfödda, konstaterar SCB. Men varför är de här grupperna mer benägna att slänga på luren än andra grupper? Är det här människor som får extra många samtal från charmerande telefonförsäljare och marknadsundersökare? Förmodligen inte. Men hur ser kunskapen ut? Hur många unga vuxna och utlandsfödda vet egentligen vad SCB är för något? Har någon förklarat varför de borde ta sig tid och svara på frågorna som den trevliga SCB-damen ställer?

Biobiljetter och penninglotter kanske kan vara en kul grej för den som deltar i en undersökning. Men det är knappast det som kommer att få det statistiska underlaget i undersökningarna att öka.

Mer läsning

Annons