Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sätt pris på förlorad tid

Annons
ILLUSTRATION:TECKNAR-OLLE

Samma dag som Trafikverket presenterar sin statistik över tågförseningar för 2011 drabbas järnvägstrafiken av kaos. Tajming var det. Frågan är bara om den var bra eller dålig.

En nerriven kontaktledning i Stockholm, strömlösa linjer i Norrland och en brand utanför Nässjö blev dagens facit. För många resenärer innebar det inställda tåg, extrabussar och kraftiga förseningar.

Förra året var 87,1 procent av persontågen och 76,2 procent av godstågen i tid. Det är siffror som det finns all anledning att hyfsa. Trafikverket vill nu ha straffavgifter för att den skyldiga parten ska tvingas förebygga framtida stopp. Annars ska det svida i plånboken.

Det är helt rätt. Järnvägstrafiken är en aktör på transportmarknaden och måste bedrivas affärsmässigt. Konkurrensen finns – vägtrafiken. Vill vi att företag och privatpersoner ska välja det mest klimatsmarta alternativet måste tågen svara upp mot kraven på punktlighet.

Straffavgifter är ett sätt att markera att förlorad tid har ett pris, precis som vi numera vet att koldioxidutsläpp inte är gratis. Samma grundtanke finns i gårdagens förslag från Centern om att vanvård inom äldreomsorgen ska kosta de skyldiga pengar.

Gårdagens tågstopp gav en provkarta på missöden. Förmodligen går det att identifiera orsaken, och den skyldige, till den nerrivna kontaktledningen. Möjligen är det svårare att nagla fast någon till att strömmen bröts i norr när temperaturen gick under minus 40. Branden i Nässjö får anses vara utom någons kontroll.

Trafikverket, som är en av de aktörer som ska få betala straffavgifter, har tidigare analyserat kallvintern 2009/2010 och orsakerna till alla stopp då. Det handlade om bristande samarbete, dåligt ledarskap, usel information till passagerare och järnvägen i sig.

Tre av orsaker går att ändra direkt. Det handlar om effektivare organisation och den grundläggande insikten om att verksamheten är till för passagerarna och andra kunder.

Det fjärde handlar om miljardinvesteringar. I den ligan ligger Sverige långt efter andra länder i Europa. Det finns anledning för regeringen att anta utmaningen från De rödgröna i valet och se över vad som krävs för att tågen och Sverige ska ligga rätt i tiden.

Mer läsning

Annons