Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skepp som inte finns

Annons

Det får inte inträffa. Och ändå så hände det. Orsakerna till fartygsolyckan utanför Toscana är ännu inte utredda. Men klart är att skeppets storlek och den moderna tekniken spelat roll.

Bilderna från den lilla ön Giglio är som ur en katastroffilm. Det gigantiska kryssningsfartyget ligger omkullvält nära stranden som om det vore en leksaksbåt. På söndagen pågick räddningsarbetet med att försöka lokalisera människor instängda i jättevraket.

Ombord på Costa Concordia fanns 3 200 passagerare och 1 000 i besättningen. Kryssningsfartygen blir allt större. Titanic på sin tid satte rekord med plats för sammanlagt 3 300 människor. Det finns en affärsmässig anledning till det, ju fler passagerare, desto mer intäkter.

Just storleken är en fara, hävdar sjöfartsexperter. Om det sker en olycka så sätts räddningsarbetet på hårda prov, både fartygens egen beredskap och alla de andra styrkor som kallas in för att bärga nödställda. Allt måste ske snabbt och organiserat in minsta detalj. Det är enbart möjligt på pappret.

De räddade passagerna på Costa Concordia vittnar om kaos när fartyget stötte på grund, fick slagsida och elektriciteten slogs ut. Människor greps av panik, trampades omkull och slogs om platser i livbåtarna. Det är en naturlig reaktion. Vi är inte mer civiliserade än så när hjärnan går ner på reptilnivå. Ingen som inte var med själv kan hävda att just jag skulle hjälpt andra före mig själv och mina närmaste.

Europa är förskonat från fartygskatastrofer. För det mest inträffar de i den fattiga delen av världen, där överlastade och sjöodugliga färjor är många människors enda sätt att transportera sig.

Bedömare pekar också ut den moderna tekniken som en möjlig orsak till Costa Concordias förlisning. Om tekniken fungerar så fungerar det. Men teknik är aldrig ofelbar, precis som människor. Ju mer komplicerad teknik, desto större risker när något går fel.

Fartygsolyckan i Italien, den som inte fick inträffa, får även svenska sjöexperter att varna oss alla att invaggas för övertro på den svenska färjetrafikens säkerhet. Estoniakatastrofen är ett bittert bevis på sårbarhet.

Det kommer aldrig att finnas några osänkbara skepp.

Mer läsning

Annons