Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skyll inte skolresultat på segregation!

En svensk elev anser att goda matteresultet beror på medfödd talang. Om talangen inte finns, är det liksom ingen idé att försöka.

Annons

I länder med riktigt bra skolresultat anser eleven att ”jag kan bli bra på matte om jag kämpar för det”.

Det här var en av slutsatserna när Andreas Schleyer från OECD presenterade en rapport om den svenska skolan. Det innebär naturligtvis inte att vi ska skylla resultaten på eleverna. Men vi bör fråga vilka signaler vi ger i det svenska skolsystemet. Idén om att det inte är någon idé att kämpa för kunskap är förödande för varje försök att minska klasskillnader.

I motsats till vad som ofta hävdas i debatten, anser OECD att den svenska skolan är relativt jämlik. Men den är jämlik på en allt lägre nivå. Försämringen har skett även bland elever som anses ha det väl förspänt. Att skylla på segregation duger alltså inte.

I politiken finns en skriande brist på tålamod. Ministrar vill redan om ett halvår kunna visa att det blir bättre. Går det inte att visa på bättre resultat, så går det åtminstone att peka på att skolan har fått mer resurser. Det är bara det att resurser tycks vara en mindre del av problemet i skolan. Vi behöver långsiktiga åtgärder, inte löften inför nästa val.

Andreas Schleyer pekade rakt in i klassrummet när han föreslog förbättringar. Den svenska läraren är en ensam person som sällan får tillfälle att utveckla sin pedagogik i samråd med sina kolleger. Skolans rektor ska inte vara en administrativ chef utan mer av en pedagogisk ledare. Lärarnas status måste bli högre, genom högre lön och bättre karriärmöjligheter. Andres Schleyer konstaterade att Sverige tagit steg i den riktningen, men mer måste göras. Han sade också att kommunerna inte ens i den bästa av världar har förmåga att upprätthålla kompetensen i lärarkåren.

Det lät nästan som om det vore Jan Björklund som hade skrivit manus till Andreas Schleyers inledning. Det var så nära en uppmaning att förstatliga skolan som det går att komma, utan att direkt uttala orden.

Mer läsning

Annons