Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt med skärpan

Annons
illustration: Tecknar-olle

Vi måste skärpa oss. Maud Olofsson var bestämd som en sträng lärare när hon öppnade Centerpartiets kommundagar i Linköping i går.

Höstens val blev en framgång för Alliansen, men örfil för Centern som gjorde sitt sämsta val sedan 1917, alltså i (stryk-) klass med kristyngda Socialdemokraterna.

Förra veckans interna valanalys visade på punkt efter punkt att Centern blivit en statist på den borgerliga scenen, med en eller annan egen replik, men mest i en roll som livvakt eller rådgivare åt den store ledaren.

När valrörelsens larmande nu tystnat ska Centerpartiet höja rösten igen. Partiets valanalytiker vill ha en ”kommunikationsstrategi för att stärka Centerpartiets varumärke”. Det låter hypermodernt och rätt, men kan lika gärna tolkas som ett tecken på desperation. Det är trots allt innehållet som är ett parti. Med varor är det en helt annan sak, säger vi som sett ungdomar pulsa i snö i tunna jympaskor. Här handlar det om smart marknadsföring.

Valanalytikerna, med partiets stjärnskott Annie Johansson (framtida partiordförande var så säkra) i spetsen vill också ha ett nytt idéprogram. Denna jakt på den försvunna skatten delar Centern med Socialdemokraterna. Det är på idéerna ett parti måste bygga sitt varumärke. Gärna smarta reklammakare, men först en rejäl idé.

Stödet för Centern sviktar på landsbygden, men ökar i Stockholm. Det visar på moderna tider. Partiets granskare vill nu att Maud Olofsson kapar de känslomässiga banden till landsbygden och enbart förmedlar allmänna värderingar. Visst har småorter och glesbygd sina specifika problem och lösningar, men särbehandling är inte framtiden. Partiordförande bör lyssna på detta råd, även om många trogna sympatisörer kommer att känna sig arga, ledsna och svikna.

Maud Olofsson och Centerpartiet ska bli tuffare och inte tveka att säga emot de andra partierna i Alliansen. Den attityden är uppfriskande, men är bara värd något om den blir till verkliga argument. Inte ens Moderaterna tjänar på underdånighet.

Maud Olofsson har börjat sin bana som borgerlig dissident genom att vilja reglera elmarknaden. Motivet är att stå på konsumentens, den lilla människans, sida mot storbolagen. Just det här förslaget är tunt och populistiskt. Skärpning Centern!

Mer läsning

Annons