Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikregler även för cyklar

Vi vill att folk ska cykla. Men cyklismen orsakar också 14 000 vårddygn per år på våra sjukhus.

Annons

Vi bygger cykelbanor. I Örebro finns flera ställen där cyklister kan pumpa sina däck. Vid järnvägsstationen i Örebro finns numera ett cykelgarage, för att minska risken för stölder.

Och visst är det bra att folk cyklar. Cyklarna släpper ut noll avgaser. Det ger motion att ta cykeln till jobbet. Det är dessutom rätt trevligt med cyklar. Betydligt trevligare än bilar som dundrar fram.

Men faktum är att cyklismen också kostar en hel del i form av skador. Jan Schyllander, utredare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, sammanfattar läget i en artikel i tidningen Dagens Samhälle: 23 000 cyklister tvingas varje år uppsöka sjukhusens akutmottagningar på grund av skador. 3 500 av dem blir kvar på sjukhuset för behandling.

Cykelhjälmen skyddar huvudet. Men många av de skador som inträffar handlar om axlar och handleder.

Vi kan säkerheten bättre genom att bygga cykelbanor. Men det går inte att komma ifrån att ett tungt ansvar vilar på den enskilde.

Det borde inte vara okej att köra utan belysning när det är mörkt. Det borde inte vara okej att täppa till öronen med musik från mobilen. Och kanske borde även cyklister fundera en extra gång över de trafikregler som gäller.

”Jag gör det på egen risk”, kanske någon säger. På ett sätt är det sant. De allra flesta olyckor med cyklar är singelolyckor.

Men när du söker vård på akuten är det vi alla som betalar. Då är det inte ”på egen risk” längre. Om vi kunde minska antalet vårddygn för cyklister som råkat illa ut, blir det mer pengar över till annat inom sjukvården. Plus att många människor skulle slippa svåra smärtor.

Detta kan inte bara lösas genom lagar. Den enskilde cyklisten ta ett större ansvar för sin säkerhet.

Mer läsning

Annons