Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våga lägga ner Saab

Annons

Ytterligare en räddningsplan för Saab har spruckit. Fabriken står stilla. Saab har helt enkelt inte råd att tillverka bilar eftersom det inte finns pengar att betala till de underleverantörer som tillverkar delar. Kan det vara så att det bästa för de anställda på Saab är att företaget läggs ned så snart som möjligt? Att de yrkeskunniga bilbyggarna och ingenjörerna får chansen att söka andra jobb, att skapa nya företag och att utveckla nya produkter?

Saab visade upp sin första bilmodell 1947. Men biltillverkningen har egentligen aldrig varit någon bra affär. Den förre ägaren General Motors pumpade in 25 miljarder kronor i Saab, i förhoppningen att varumärket någon gång i framtiden skulle bli lönsamt. Det är 19 000 kronor per bil. Eller sex miljoner kronor per dag.

Det finns två argument för att trots allt hoppas på Saab.

Det första är de anställda, deras familjer och läget för Trollhättan. Förlorade jobb innebär lägre skatteintäkter för kommunen. Det innebär också att frisörer, taxibolag, hotell, livsmedelshandlare med flera kommer att drabbas.

Det andra är kärleken till bilmärket Saab. En sådan kärlek kan vara guld värd för ett företag. Kunder som till varje pris vill ha ”sitt” varumärke. Datorföretaget Apple har med stor framgång odlat den profilen – grejen är att ha den där produkten som inte ”alla andra” köper.

Fast det finns en skillnad: Apple har utvecklat produkter som gett företaget stora vinster – och har uppnått ett börsvärde som är större än Microsofts. Saab har inte ens råd att tillverka sin egen produkt.

Jobb försvinner inte bara. Det skapas också nya jobb. Och det sker hela tiden – i högkonjunktur såväl som i lågkonjunktur.

Att skapa jobb är viktigt. Att försöka frysa de jobb som vi har just i dag – kan vara förödande. Tänk tanken att vi på 40-talet hade bestämt oss för att till varje pris bevara jobben inom jordbrukssektorn. Då hade Sverige varit fattigare – mycket fattigare!

Det mesta talar för att det vi nu ser är Saabs dödsryckningar. Det kommer att bli en svår kamp för Trollhättan och för de tusentals människor som i dag är anställda på Saab. Men om 20 år är det inte säkert att någon kommer att sakna Saab. Det är till exempel få som saknar den svenska varvsindustrin.

Mer läsning

Annons