Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem känner sig blåst?

Annons
Trots. Det vore en fantastisk nyhet om Saab återigen trotsar alla domedagsprofetior. Arkivbild: Stig Hedström/Scanpix

Låt oss anta att köpet av Saab fungerar, att de två kinesiska företagen kommer att driva Saab vidare – och säkra de anställdas jobb. Ja, då är vi rätt många som kan känna oss blåsta. Sällan har ett företag varit så utdömt och så nedskrivet. Affärsmannen Victor Muller skulle med ens omvandlas från att ha betraktats som något av en glad amatör, till att bli Saabs räddare i nöden.

Det vore en fantastisk nyhet om Saab återigen trotsar alla domedagsprofetior, om företaget som i stort sett alltid har gått med förlust till slut lyckas vända trenden, med hjälp av försäljning av bilar till den kinesiska marknaden. Det vore en revansch för de anställda som under de senaste månaderna visat en nästan ofattbar lojalitet med företaget.

Men ännu är det för tidigt att säga grattis till Trollhättan.

Det som nu har kommit är en avsiktsförklaring. Det finns inget färdigt köpeavtal.

Det är tredje gången på relativt kort tid som Saab har fått – eller varit på väg att få – nya ägare.

I juni 2009 kom en avsiktsförklaring som gick ut på att den svenska lyxbilstillverkaren Koenigsegg skulle köpa Saab. Fyra månader senare hoppade Koenigsegg av.

I januari 2010 blev det klart att holländska Spyker Cars, under ledning av Victor Muller, skulle köpa Saab. Det köpet fullföljdes visserligen, men Victor Muller har tvingats plocka fram det ena spelkortet ur rockärmen efter det andra för att förhindra en konkurs.

Nu är det två kinesiska företag som har planer på att göra företaget lönsamt. De tänker köpa Saab för 100 miljoner euro. Och de säger sig vara redo att pumpa in i storleksordningen fem miljarder kronor i bolaget.

Det som talar för köpet är att Kina är en gigantisk marknad. Kineser gillar sådant som är tillverkat i utlandet. Kan Saab erövra en liten del av den kinesiska marknaden kan det innebära ett stort sug efter bilar från Trollhättan.

Men det är ett nedkört företag som de kinesiska ägarna vill ta över. Tillverkningen av bilar har upphört. Underleverantörer har inte fått betalt. Och Saabförsäljare runt om i världen har inte fått några bilar.

Vi vet inte heller exakt hur de kinesiska ägarnas planer ser ut. Det är inte om omsorg om Trollhättan eller de anställda som har lett fram till köpet. De kommande ägarna gör en affärsmässig bedömning. Tänker de sig en småskalig produktion av lyxbilar eller en fortsatt produktion i Trollhättan med ett par tusen anställda?

Trollhättan fick i varje fall en glad nyhet på fredagen.

Mer läsning

Annons