Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Visst kan tågtrafiken bli bättre

Minns du snöfallet i början av 2010, när det blev tågkaos? Minns du löftena om att det skulle bli bättre?

Annons

På tisdagen presenterade Riksrevisionen en granskning av tågtrafiken. Den goda nyheten: Tågtrafiken kan bli bättre, trots eftersatt underhåll. Den dåliga nyheten: Aktörerna gör inte vad de borde göra. Inte minst Trafikverket får hård kritik.

Lars Hultkrantz, professor i nationalekonomi vid Örebro universitet, beskriver i dagens NA hur doktorander fick ägna sig åt något som närmast liknade industrispionage för att ens kunna få tag i uppgifter som var relevanta, när de skulle forska om tågtrafiken. Och Riksrevisionen konstaterar att det finns brister i en så grundläggande faktor som tillförlitlig statistik.

En del bansträckor har rustats upp. Men om vi ska tro Riksrevisionen sker det inte systematiskt: ”Det finns brister i Trafikverkets långsiktiga planering av banunderhållet. Svaga länkar rustas inte upp, antingen för att de inte finns med i Trafikverkets upphandling eller för att det inte finns avsatta medel ...” Och frågan är om Trafikverket ens har koll på behovet: ”Granskningen visar på brister i Trafikverkets metoder och arbetssätt för insamling och analys av tillståndet och underhållsläget i järnvägssystemet.”

Den aktör som orsakar en försening får betala en avgift. Det ska vara billigare att hålla tåg och spår i skick, än attorsak en försening. Det är bara det att avgiften är löjligt låg, tio kronor per minut. Det är också sjukt att avgiften administreras av Trafikverket, som orsakar 57 procent av förseningarna.

När du står där och frysande väntar på ett försenat tåg, så handlar det inte längre om statistik. Då vill du att tåget ska komma till just den här stationen. Och om tåget dröjer, borde du åtminstone få en kopp kaffe och ett uppvärmt väntrum.

För att det ska fungera måste tågföretagen fatta att det inte bara handlar om ett tekniskt problem, utan om människor som betalat för en biljett.

Mer läsning

Annons