Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Visst spelar kristendomen en särskild roll

För tio sedan år befriades Sverige från sin statsreligion, den som Gustav Vasa införde för att kväsa den katolska kyrkan och samla all makt hos kungen. Skilsmässan mellan stat och kyrka blev den slutliga markeringen av att Sverige är en sekulär stat med religionsfrihet. Religionen blev klart och tydligt en privatsak.

Annons

Långt innan denna brytning, 1969, avskaffades kristendomskunskapen i den svenska skolan och ersattes av religionskunskap. Från att predika om en enda sann lära fick nu skolan uppdraget att objektivt undervisa om alla religioner. Att detta hände först för 40 år sedan visar vilken makt och betydelse kristendomen och kyrkan haft i Sverige.

Nu ska kursplanen för religionskunskap uppgraderas. Skolverkets förslag, som finns till allmänt beskådande på deras hemsida, har lett till att myndigheten brevbombats. Svenska Evangeliska Alliansen, som är ett nätverk där bland annat Örebrobaserade Evangeliska Frikyrkan ingår, har uppmanat medlemmar att skriva av sig. Och det har de.

Många kritiker menar att de nya formuleringarna, ännu bara förslag, degraderar kristendomen och dess betydelse för Sverige. Bibelkunniga människor är för det mesta mycket skickliga på att tolka text. Men att läsa in en nedvärdering av kristendomen i dessa byråkratiska fraser får samma resultat som när fan läser Bibeln.

Den gamla kursplanen, och den nya i vardande, är skrivna på två olika sätt. Den gamla använder ord som ”fördjupad” och ”förståelse” i samband med kristendomens betydelse för Sverige, historiskt och i nutid. Det nya förslaget använder inte samma formuleringar. Språket är abstrakt och knastertorrt, men att det skulle nedvärdera kristendomen, nej.

Religionskunskap är viktigt. Att ge eleverna kunskap och förståelse för själva tron och religioners betydelse i samhället är en grundläggande uppgift för skolan. Det är också självklart att kristendomen ska ta mer utrymme i undervisningen än andra religioner. Absolut inte för att den är bättre, utan för att denna religions tankemönster och makt format vårt samhälle på så många olika sätt.

Alla elever, oavsett egen religiös uppfattning, måste få denna kunskap för att kunna knäcka de svenska koderna. De unga som söker en personlig tro får vända sig till samfunden. Det är absolut inte skolans uppgift.

Mer läsning

Annons