Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvos riktlinjer är inte så dumma

Annons
Illustration: Tecknar-Olle

Tre personer har fått sluta på Volvo i Skövde. På Facebook beskrev en av dem arbetsplatsen som ett ”dårhus”. De två andra kommenterade hans inlägg. De tre var inhyrda av ett bemanningsföretag.

Nu ska det sägas att det, enligt företaget, fanns flera synpunkter på de tre. Kommentaren om ”dårhus” var droppen ...

Det är inte första gången som sociala medier ställer till trassel på en arbetsplats. För ungefär ett år sedan fick en person sparken från en McDonaldsrestaurang i Örebro sedan hon skrivit om arbetsgivaren. Hennes chef hade ett omdöme som inte heller var på topp. Han kommenterade att hon fått sparken på sin Facebooksida. ”Nu småskrattar jag”, skrev han bland annat.

Volvo utnyttjar sociala medier för sina kontakter med omvärlden. Här finns till exempel en Facebook-grupp för lastbilschaufförer som kör Volvo – och även en för anställda. Syftet är naturligtvis att främja det egna företaget.

Volvo har riktlinjer för hur de anställda bör hantera sociala medier. Riktlinjer som inte bara handlar om att skydda det egna företaget. Det står till exempel att du som enskild person måste fundera noggrant över vad du publicerar, eftersom materialet kommer att vara tillgängligt för många under lång tid. Så rätt!

Just ordet ”publicerar” är viktigt. Det du säger på internet är offentligt. Det spelar ingen roll hur om du har försökt begränsa kretsen av människor som får läsa dina inlägg. Rätt som det är kommer det du skriver på nätet att sippra ut, utanför vänkretsen. Och det kommer att finnas där i årtionden. Till exempel om du beskriver sin arbetsplats som ett ”dårhus” eller om du skulle råka skriva att du ”småskrattar” efter att ha gett en anställd sparken.

Jag kan inte se något i riktlinjerna som säger att anställda inte får kritisera det egna företaget. Däremot finns en uppmaning att göra en tydlig åtskillnad mellan privata funderingar och sådant som Volvo officiellt står för. Det finns också en uppmaning att se till att hålla nätdiskussionen på en artig och sansad nivå. Och så står det att den som är det minsta osäker bör prata med sin chef, innan han eller hon skriver något om företaget på nätet.

Nu var de tre i Skövde anställda av ett bemanningsföretag – inte av Volvo. Hade de läst riktlinjerna borde ordet ”dårhus” inte ha funnits med i inlägget. Och uppriktigt sagt: det krävs inte någon djupare insikt för att förstå att ordet är olämpligt i sammanhanget.

Det de skrivit på nätet kommer att finnas kvar länge. De kan bli bortvalda på grundval av något som hänt för länge sedan.

De sociala medierna har blivit ett komplement – eller alternativ – till fikarummet, föreningsmötet eller fikastunden med grannen. På det sättet finns det en logik i att någon ogenomtänkt råkar skriva ”dårhus” om sin arbetsplats. Men de sociala medierna har en betydligt bredare spridning än arbetsplatsens fikarum. Den dag någon upptäcker att du har sagt något dumt på internet, är det dokumenterat. Den som sagt något dumt i fikarummet kan alltid i efterhand säga att ”det var inte riktigt så jag menade ...”.

Volvos riktlinjer är faktiskt inte så dumma, oavsett om du är anställd på Volvo eller inte.

Mer läsning

Annons