Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Örebro blir en helt annan stad med föreslagen BRT-lösning

Annons

Om BRT införes i Örebro så får vi en helt annan stad än nu. Bättre eller sämre, avgör själv.

Att köra personbil i centrum verkar att bli avsevärt svårare än idag. Nedan finns en beskrivning av förändringar i Örebros gatumiljö om BRT införes. Hållplatsombyggnaderna utelämnade.

Fakta hämtade från Trivectorutredningen version 1. Läs mer på kommunens hemsida, sök på BRT.

Västra Nobelgatan till Hertig Karls Allé: Enkelriktat mot centrum, trafik österut kör Ullavigatan, Gustav Adolfs Allé, Gustavsgatan

Östra Bangatan: Görs om från fyrfilig bilgata till tvåfilig bilgata.

Ekersvägen: Blir tvåfilig överallt, det blir kanske problem för biltrafiken fram till Markbacksavfarten?

Eventuellt en rondell vid Västra Nobelgatan/Älvtomtagatan.

Hedgatan-Poesigatan: Görs om från fyrfilig till tvåfilig bilgata med mittförlagd busstrafik.

Vivalla Lundby: Ny genare sträckning genom Vivalla mot Lundby.

Rudbecksgatan: Görs om från fyrfilig till tvåfilig bilgata, mittförlagd busstrafik. Cirka 20 000 fordon/dygn, kommer ej att rymmas. De som ej ryms skall åka buss eller använda Universitetsallén och Oskarsvägen eller Universitetsallén och Oljevägen/CV-vägen. Oklart hur det blir vid Krämaren.

Universitetsallén/ Universitet: BRT-trafik far genom signalreglerade rondellen. BRT behöver disponera befintlig gatumiljö själv.

Oklart hur ombygganaden för biltrafiken skall utformas.

Anders Carlsson

Trafikupproret i Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel