Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Örebro kan bli en stark skolkommun

I dag öppnar grundskolorna i Örebro sina dörrar efter jullovet och jag önskar elever, lärare och övrig personal välkomna tillbaka! Jag hoppas att alla har fått en välförtjänt vila och är redo att ta tag i vårterminen och kunskapsuppdraget även om vi fortsatt lever med en pandemi.

För oavsett bakgrund eller vad som händer i samhället har varje barn rätt till en skola som tar med dem på den kunskapsresa som, i slutändan, ska leda till ett arbete. Det finns inga ursäkter från varken oss politiker, skolledare eller lärare. Det är bara att göra!

Fakta i denna statistik är också att många av dessa elever kommer från våra utanförskapsområden vilket får till följd att segregationen späds på i vår stad.

Tyvärr finns inte riktigt detta fokus i Örebro i dag. Medan man på nationell nivå förfäras över att så många som 15 procent av eleverna inte har behörighet till gymnasiet är siffran i Örebro drygt 20 procent. Det är ett misslyckande som är tungt att bära för alla oss som vill örebroarnas bästa. 20 procent motsvarar ungefär 300 elever per år. Det är individer som oftast är hopplöst efter sina jämnåriga kamrater och risken är stor att de till slut hamnar i utanförskap. Fakta i denna statistik är också att många av dessa elever kommer från våra utanförskapsområden vilket får till följd att segregationen späds på i vår stad.

Jag anser dock att det går att vända utvecklingen om vi gör rätt saker. Det handlar om tydligt ledarskap och bra lärare. Ordning, reda och studiero.

Att fokusera på kunskap, ha hög kvalitet i undervisningen och göra systematiska mätningar och uppföljningar. Det handlar också om tidiga och tydliga satsningar på svenska för barn som saknar tillräckliga språkkunskaper för att klara skolarbetet.

Grunden till att få till en bra kunskapsresa är att skapa lugn och studiero. Det går enligt min mening att få till på varje skola om man har ett tydligt ledarskap. Ta Vivallaskolan som exempel. Här har ett nytt ledarskap med tydlighet i uppdraget, mod och hårt arbete vänt skolan.

Naturligtvis behövs resurser för att ta Örebro till bättre skolresultat men det handlar också om vilken inställning vi har.

Det är en fröjd att lyssna på deras rektor när hon beskriver den förändring hon har drivit igenom på skolan. Med elevens bästa i fokus och en övertygelse om att även barn i Vivalla kan lyckas har hon och personalen fått till studiero på Vivallaskolan.

Jag är övertygad om att Örebro skulle kunna bli en stark skolkommun. Om vi får till struktur för analys av det som behöver göras på varje skola och i varje klassrum. Om vi tidigt tar tag i de elever som behöver extra stöd och insatser. Om vi får elever att förstå att det krävs ansträngning för att klara skolan. Om föräldrar involveras och får klart för sig att deras stöd är en förutsättning för att deras barn ska lyckas. Om kunskap i skolan sattes högst på den politiska dagordningen.

Naturligtvis behövs resurser för att ta Örebro till bättre skolresultat men det handlar också om vilken inställning vi har. Att ha höga förväntningar på att varje skola, rektor, lärare och elev kan lyckas är grunden. Viktigt är sedan att mötet mellan elever och skickliga lärare blir så många som möjligt. Till slut handlar det om hårt arbete och om att göra mer av det vi redan vet fungerar i skolan.

Maria Haglund

Moderaterna, kommunalråd, Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel