Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Örebro kommun borde prioritera välfärden

Svar

... till Sandberg med flera, NA 28 september.

Politikerna skulle behöva både läsa på och tänka till. Sandberg med flera verkar tro att om man bara säger samma saker gång på gång så kommer det bli en sanning för läsarna. Men frågorna kvarstår.

Kalkylerna från 2015 är fortfarande desamma. Summan måste rimligen ha växt nu. Hur mycket mer kommer det att kosta när man räknat upp kalkylerna till år 2020? Ni väljer hela tiden att enbart prata om etapp ett. Hur ser kalkylerna ut för de kommande två etapperna? Har ni räknat upp till 2020 års nivå?

I Trivectors utredning 2015 som ligger till grund för BRT-projektet är det tydligt att biltrafiken måste prioriteras ned längs berörda gator och det på många håll blir trångt, och därför ökad köbildning, när bilarna bara har två körfält. Hur förklarar ni att det skulle bli mer framkomligt i Örebro när bilarnas körfält halveras på långa sträckor?

Vissa ska tydligen åka väldigt snabbt med kollektivtrafik. Alla resurser ska gå till dessa. Andra, exempelvis landsbygdsbor, ska inte få åka kollektivt alls.

Att planera och stödja en framtidssäkrad stad är lovvärt, men argumenten för att satsa på en BRT-sträcka till dyra kostnader håller inte i det avseendet. Att planera en stad för att säkerställa god framkomlighet och bra miljö behöver mer kraft än att bygga om gator för en superbuss-sträcka och sämre framkomlighet för bilar. Bilresorna tenderar att öka i längd istället för att minska när man bygger så att många väljer stora omvägar istället för att köa. Och bilresorna blir också fler när människor väljer bort att handla i centrum och istället åker till Marieberg, Karlskoga, Fjugesta och andra orter.

Vissa ska tydligen åka väldigt snabbt med kollektivtrafik. Alla resurser ska gå till dessa. Andra, exempelvis landsbygdsbor, ska inte få åka kollektivt alls. Och många ska få det mycket längre till hållplatserna även om man bor i stan. Så när snabbheten ses som det viktigaste att prioritera så tappas hela samhällsnyttan med kollektivtrafik bort. Restiden är en värdefaktor för bussresenärer, men om man räknar tiden från dörr till dörr så kommer BRT innebära avsevärt försämrad restid för stora flertalet. I ett läge där ekonomin är pressad och framtidens ekonomiska läge osäkert så bör man som politiker tänka på hur man använder de pengar skattebetalarna har gett er förtroendet att förvalta

Men om man stirrar sig blind på ett spektakulärt projekt som kommer kosta mycket för skattebetalarna så förlorar man lätt helhetsperspektivet. När budgeten inte räcker till så borde prioriteringen vara välfärden, inte symbolprojekt. Tänk till och tänk om!

Hannah Ljung

Trafikupproret i Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel