Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karin hjälper NA:s kunder att läsa tidningen digitalt – då är inga hinder för stora: ”I stort sett alla lyckas”

Karin Andersson brinner för att alla som vill ska kunna läsa NA digitalt.
Då är glömda lösenord och gamla e-postadresser inget hinder.
– Det gäller att vara generös med tid och framför allt inte ge upp. Vi löser det alltid till slut, säger hon.

Annons

NA vägleder gärna dig som vill börja läsa tidningen på skärm istället för papper. På våra logga-in-aktiviteter får du personlig hjälp att komma igång – oavsett förkunskaper.

Där träffar du också vår marknadskoordinator Karin Andersson som gör allt för att ta dig förbi eventuella hinder.

– Alla är välkomna och det är klart att det kan dyka upp utmaningar av olika slag. Många har gjort egna försök att logga in hemma, men har kanske glömt bort sitt lösenord och för den delen också e-postadressen som är kopplad till prenumerationen. Det händer ibland att jag får börja med att ordna en e-postadress till kunden, säger hon.

– Därefter kan vi gå vidare, lösa inlogg och ladda ner de appar kunden behöver för att komma igång. Det gäller att vara generös med tid, inte krångla till det i onödan och framför allt inte ge upp. Det går liksom inte att lämna någon ståendes i lokalen med telefonen eller surfplattan i handen.

Vad är den vanligaste frågan du möter?

– Det är nog snarare ett påstående som är vanligast. Många kunder kommer in och säger "jag kan inte, hjälp mig". Och sedan lägger de surfplattan eller mobilen i knät på mig, säger Karin Andersson.

Vad säger du då?

– Jag brukar kontra med: ”att jag förstår att det kan vara lite krångligt men nu löser vi det här”. Och dessbättre har jag nästan alltid rätt. 98-99 procent av dem som kommer till oss lär sig att logga in och 100 procent går härifrån med ett inlogg, även om vissa föredrar att jag trycker på knapparna medan de själva sitter bredvid och noterar varje steg. Det blir en process där det gäller för mig att vara väldigt pedagogisk.

Och när de väl loggat in, vad uppskattar kunderna mest?

– Många blir lyckliga bara för att de fått in alla apparna och att de kan klara det själva. Det händer att jag får en kram bara av den anledningen, säger Karin Andersson.

– Men den största aha-upplevelsen är nog annars e-tidningen som man kan läsa på röda dagar och ta med sig på semestern. ”Oh så bra”, är det många som säger när de lär sig att klicka upp artiklar i ett läsvänligare format eller få artiklarna upplästa via talsyntes. Många blir också glatt överraskade av att de kan se så mycket direktsänd sport på na.se.

Karin Andersson summerar:

– Jag skulle säga att det som förenar alla är att de verkligen vill läsa NA, inte bara nu utan även i framtiden. Det är trogna kunder som inte vill hamna på sidan nu när både NA och samhället i stort tar snabba digitala steg. Det känns både självklart och viktigt att kunna hjälpa till i den processen.

För den som vill ha hjälp med inloggning via kundcenter: Ring 010-709 79 00

Annons