Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

15 mil väg får ny asfalt

Det blir gott om vägarbeten i maj och juni – framför allt på det mindre vägnätet i länet. Drygt 15 mil ska få ny beläggning.

Annons

Kostanden för beläggningsarbetena som börjar snart blir 55 miljoner kronor.

– På de stora Europa- och riksvägarna kommer mycket av jobben att göras nattetid. Dels för framkomligheten, dels för vår egen säkerhet, säger Kristina Martinsson, Trafikverkets projektledare för beläggningsarbeten i vårt län.

– Men vi kan också tvingas stänga av något körfält under dagtid, men undviker då rusningstiden på morgnar och eftermiddagar, fortsätter hon.

Varför det är högsäsong för vägarbeten under sommarhalvåret när trafiken är som intensivast?– Det beror på vädret. På senvåren och sommaren har vi den mest optimala temperaturen för den här typen av arbete i Sverige.

– Men regnar det får vi ta en paus i beläggningsarbetet och även vägarbetare har två-tre veckors semester under sommaren. Så i juli är ganska få arbeten i gång, säger Kristina Martinsson.

Förutom beläggningsarbeten pågår ombyggnaden av trafikplatsen i Adolfsberg. Den beräknas vara klar till hösten.

Nästan tio mil av länets mindre vägnät får ny beläggning, (se fakta). Här blir det så kallad tankbeläggning.

– Det innebär att vi sprider ett klister på asfalten och sedan lägger ut lösgrus. Trafiken får sedan hjälpa till att köra ned stenarna i massan tills klistret har hårdnat. Överskottet av grus sopas bort i flera omgångar och efter någon dag är vägbanan klar.

Några nackdelar?– Trafikanterna tycker det är besvärligt när det finns risk för stenskott. Men håller man den skyltade hastigheten, har rätt avstånd och undviker omkörningar så går det bra, svarar Kristina Martinsson.

Fem mindre sträckor i länet beläggs med så kallad mjog, en typ av mjuk och följsam asfalt. Den mest trafikerade av de vägarna är sträckan mellan Kumla och Ekeby.

– På flertalet av de mindre vägarna gör vi också förstärkningsåtgärder i samband med beläggningsarbetet, förklarar Kristina Martinsson.

Blir det fler vägarbeten efter semestern?– Den långa, snörika vintern har varit dyr. Som det ser ut nu blir det inga extra pengar till underhåll i Örebro län, svarar hon.

Mer läsning

Annons