Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

4,5 miljarder till länets infrastruktur

Örebro län får nästan 4,5 miljarder kronor av kakan när staten satsar 417 miljarder på infrastrukturen de kommande tio åren.

Annons

– 3,5 miljarder investeras i vårt län i järnvägar och vägar i den nationella planen och regionförbundet får 944 miljoner till den egna länsplanen, vilket var den summa man hade begärt, säger riksdagsmannen Oskar Öholm (M) som även sitter i riksdagens trafikutskott.

Det innebär att riksväg 50 mellan Åsbro och Askersund mötessepareras och att sträckan Brattebro backe–Medevi får en ny sträckning för totalt 450 miljoner kronor.

– Men när är upp till det nya Trafikverket att besluta, säger Oskar Öholm.

I den nationella planen ingår även satsningar på järnvägar i länet. 1,2 miljarder investeras i Bergslagsbanan mellan Ställdalen och värmländska Kil, 1,5 miljarder läggs på godsstråket genom Bergslagen där det byggs ett efterlängtad dubbelspår på sträckan mellan Hallsberg och Degerön utanför Motala.

– Det är ett projekt med stor betydelse för Örebro-regionen, men också för järnvägstrafiken i hela landet, understryker regionstyrelsens ledamöter Bo Rudolfsson (KD), Erik Johansson (FP) och regionrådet Irén Lejegren (S).

För att minska restiden mellan Örebro och Karlstad byggs också ett antal mötesstationer på den så kallade Värmlandsbanan mellan Laxå och Kil för 200 miljoner.

– Men även när det gäller järnvägssatsningarna är det upp till Trafikverken att bestämma turordningen under den här planperioden, förklarar Bo Rudolfsson.

– Däremot hoppas jag att det första spadtaget på den andra etappen av riksväg 49, mellan Gustavstorp och Rude (riksväg 50) kan tas ganska snart, säger han. Senast den 30 juni ska regionstyrelsen fastställa den nya länsplanen.

Den planen på 944 miljoner kronor innehåller förutom stora investeringar i form av resecentrum och säkrare hållplatser för att förbättra kollektivtrafiken nästan nio mil cykelvägar längs regionens landsvägar. Dessutom åtgärdas fyra riks- och länsvägar för att säkra 90 km/timmen som högsta tillåtna hastighet.

– Men flest åtgärder blir det på riksväg 51 mellan Örebro och Norrköping via Hjortkvarn.

På den vägen blir det nya sträckor på båda sidor av länsgränsen, säger Erik Johansson.

– 470 av 944 miljoner kronor satsas på riksväg 51 i vårt län under den här tioårsperioden. Bland annat blir det en helt ny sträckning mellan Kvarnstorpskorset och Pålsboda och mellan Hjortkvarn och länsgränsen, fortsätter han.

Men i går kunde ingen säga när den spaden sätts i jorden.

Mer läsning

Annons