Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Askersundsbo fick ingen mat inhandlad på tre veckor

(UPPDATERAD) Under tre veckor i rad blev en Askersundbo utan matleveranser från hemtjänsten  i vintras. Hemtjänsten hade uppgiften att veckohandla åt personen, men missat uppgiften. Det inträffade har anmälts till Socialstyrelsen.

Annons

Under tre veckor uteblev matleveranserna från hemtjänsten till en Askersundsbo. Under den tiden höll sig Askersundsbon hjälpligt vid liv på matvaror som fanns i frysen och på vatten. Personen klarade sig tack vare det utan skador.

Socialchefen Inger Adolfsson, som tidigare under sina fyra år som chef på förvaltningen inte varit med om något liknande, ser allvarligt på händelsen.

- När det här kom till min kännedom blev jag bestört. Sådant här ska inte få hända, det är därför som jag anmält det till Socialstyrelsen, säger hon.

Att missförhållandet uppdagades var av en ren tillfällighet. Det var först sedan en anhörig till Askersundsbon hört av sig om de uteblivna matleveranserna, som det kom till socialförvaltningens kännedom.

- Det var tur. Annars kunde matleveranserna ha uteblivit i fler veckor utan att vi uppmärksammats på det, säger Adolfsson.

Vad det är som gått fel går inte att säga, men en anledning kan vara att det är för många personer som använder hemtjänstens planeringssystem.

- Det kommer vi att se över, och begränsa antalet användare, säger Adolfsson.

Socialnämnden i Askersund har anmält missförhållandet inom hemtjänsten enligt Lex Sarah till Socialstyrelsen.

Enligt anmälan så berodde det på "att en insats blivit inställd i planeringssystemet". 

I anmälan redovisar socialförvaltningen vilka åtgärder som vidtagits. Tydliga rutiner har skapats för hur insatser avbokas tillfälligt, för längre tid eller avslutas.

Mer läsning

Annons