Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspårsbygget andra etapp är i gång

Andra etappen på dubbelspårsutbyggnaden mellan Hallsberg och Degerön är nu i full gång. 13 kilometer spår ska byggas mellan Stenkumla och Dunsjö.

Annons
Nytt spår. Magnus Persson, projektchef på Skanska, och Jonas Victorin, projektledare på Trafikverket, visar var det nya dubbelspåret ska byggas. Foto: Veronica Svensson

-Vi ser en gigantisk ökning av tågtrafiken i Sverige, där även godståg börjar vilja köra på dagtid och konkurrerar med persontrafiken. Vi behöver öka kapaciteten och öka säkerheten, säger Einar Schuch, Trafikverkets regionala direktör.

Andra etappen påbörjades vid påsk. Skanska som är entreprenörer har startat arbetet främst i Dunsjö. På den största delen av de 13 kilometrarna ska ett nytt spår byggas vid sidan om det gamla spåret, som samtidigt rustas upp. Men just i Dunsjö ska cirka två kilometer få en ny sträckning genom ett berg i stället för runt det.

– Det är för att man i framtiden ska kunna köra 200 km/h på spåren, och då går det inte att ha för branta kurvor, säger Jonas Victorin, projektledare på Trafikverket.

– Det som görs just nu är främst markarbete i form av sprängnings- och schaktarbete. Vi använder mycket av materialet och bygger upp på andra ställen av spåret, berättar Skanskas projektchef Magnus Persson.

Runt 50 personer arbetar på platsen. Än fler blir det under sommaren, då arbetet närmast spåret ska ske, bland annat schaktningsarbete och arbete med kontaktledningar och signalsystem. Då kommer sträckan vara avstängd för tågtrafik under veckorna 28-32.

– Det är framför allt persontrafiken som kommer att påverkas, då tåg mellan Hallsberg och Motala kommer att ersättas med buss. Godstrafiken kommer att ledas om på andra banor, säger Jonas Victorin.

Boende i området påverkas under byggtiden av ökad trafik på vägarna och i samhället. Men Jonas Victorin poängterar att det kommer att blir mycket bättre för dem när sträckan väl är klar.

– Vi ser över hur det ser ut i omgivningarna och vill öka säkerheten både på järnväg och väg. Bulleråtgärder görs och kommer att bygga om där det är plankorsningar så att det blir vägbroar i stället, säger Jonas Victorin och fortsätter:

– Men vägtrafiken kommer att påverkas minimalt när vi arbetar. Nya korsningar kan byggas samtidigt som de gamla används, och sedan flyttas trafiken över under en natt.

Sprängning pågår. Vid Dunsjö ska rälsen få en helt ny bansträckning, som gör att berget måste sprängas bort.
säkerhet. På flera platser ska plankorsningar byggas om för ökad säkerhet, bland annat i Önnabo som får en vägbro.

Mer läsning

Annons