Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första tåget rullade in på dubbelspåret

Medan Trafikverket som bäst sitter och funderar på var dubbelspåret ska dras förbi Västra Å, rullade det första tåget in på de nylagda spåren vid Jakobshyttan.

Annons

Den del av sträckan Hallsberg–Degerön som blev klar för trafik på måndagen är 3,5 kilometer lång. Det är bygget av mötesplats Jakobshyttan som nu är utbyggt med dubbelspår.

På grund av att inkopplingen av den nybyggda sträckan tog längre tid än beräknat fick morgontågen ersättas med buss på sträckan.

Men klockan kvart i ett på måndagen var det dags för det första tåget att rulla in på de nya spåren.

Sträckningen av det gamla enkelspåret med många kurvor är från och med det ett minne blott.

”Med det nya dubbelspåret har vi rätat ut kurvorna och fått en mötesstation. Det ökar kapaciteten och skapar en mer flexibel trafik”, skriver projektledaren Jonas Victorin i ett pressmedelande.

De nya spåren är dimensionerade för en hastighet på 200 kilometer i timmen – att jämföra med det gamla spårets 130 i maxfart. I och med det nya dubbelspåret är sträckan vid Jakobshyttan klar att ta emot den ökade kapaciteten från dagens 57 tåg per dygn till 71.

Under vinter börjar Trafikverket att riva upp det gamla spåret – till våren ska hela delprojektet vara avslutat.

Mer läsning

Annons