Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lions eller företag kan ta över marknad

I dag är det höstmarknad i Askersund. Planer finns på att lägga ut både vår- och höstmarknaden på entreprenad. Ett privat företag och Lions i Askersund är beredda att ta över. Politikerna tar beslut i september.

Annons

Under onsdagen fylls torget, hamnen och gatorna i centrala Askersund av knallar och marknadsbesökare. En trevlig tradition sedan flera hundra år tillbaka.

Men kommunens räknar med att de två årliga marknaderna i Askersund går minus med drygt 60 000 kronor. Mycket därför finns det ett förslag att någon privat aktör ska ta över marknaderna.

Färre knallar får plats

På kultur- och fritidsnämndens möte i september ska politikerna fatta beslut om marknadernas framtid.

Enligt kultur- och fritidschefen Gunilla Rönnberg är det fler och fler kommuner som väljer att lägga ut liknande arran-gemang på privata aktörer.

– De har mer tid och resurser att lägga på det än vad vi har inom kommunen, menar Gunilla Rönnberg.

På senare år har utrymmet för knallarna minskat med ungefär 60–80 platser. Färre platser innebär mindre pengar till kommunen i form av hyra.

Ett företag som är intresserat av att driva marknaderna i Askersund är LG Marknader från Borlänge. Redan i dag har de uppdraget att boka knallar till Askersund.

Jörgen Thorsell är vd för marknadsbolaget. Han menar att tack vare lägre personalkostnader och egen utrustning, kan de driva marknaderna med ett bättre ekonomiskt resultat än vad kommunen gör i dag.

– Vi vill involvera oss med det lokala närings- och föreningslivet för att utveckla marknaderna, menar Jörgen.

Lions intresserade

Det finns fler intressenter som vill driva evenemangen i Askersund. Lions är en av dem.

– Jag tycker vi är väl ägnade att sköta om marknaden med vårt lokala engagemang. Och så har vi kompetensen för detta, säger Göran Lundén, nyvald president för Lions i Askersund.

Frivilligt arbete, gott om tid och ett stort lokalt nätverk. Det är Lions främsta argument för att få ta över de två arrangemangen.

Jörgen Thorsell på LG Marknader tror dock att det blir svårt att få ekonomin att gå ihop om fler än en aktör får ansvaret för festligheterna.

– Men vi är öppna för diskussioner för att hitta en bra lösning här, understryker han.

Mer läsning

Annons