Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknaderna är en förlustaffär

Den 27 april är det dags för vårmarknad i Askersund. Fast någon guldgruva är det inte. Snarare en ren förlustaffär.
– I längden är det inte hållbart, säger Gunilla Rönnberg, kultur- och fritidschef på kommunen.

Annons

De årliga marknaderna i Askersund, en på våren och en på hösten, fortsätter att gå med ekonomisk förlust. Kommunen har i år budgeterat en förlust på sammanlagt 60 000 kronor för de båda marknaderna där den första, vårmarknaden, inträffar den 27 april.

Hyrdes in externtFörra året var förlustsiffran nästan det dubbla på grund av de marknadsgeneraler som hyrdes in externt.

– Deras uppgift var att sköta bokningarna och ta hand om knallarna när de anlände. Det var nödvändigt men samtidigt så blev det otroligt dyrt att hyra in dem, konstaterar kultur- och fritidschefen Gunilla Rönnberg.

Ett annat problem inför årets vårmarknad är att det finns 60 platser färre. Orsaken till det är att marknadsborden vid Stapelängen har tagits bort då det i stället ska byggas servicebyggnader för båtfolk på platsen.

Kanske plats över– Men det kanske blir plats över när bygget är klart. I så fall skulle vi kunna återinföra ett mindre antal platser där från hösten och framåt, säger Rönnberg.

Kommunen har även sett över möjligheten att kunna placera marknadsbord på kringliggande gator i centrum. Idén har dock avförts av flera skäl.

– Knallarna är inte intresserade av att stå vid någon bakgata, utan de vill stå vid stråk där köparna rör sig. Dessutom är det för brant lutning på gatorna, säger Rönnberg.

Inarbetad traditionTrots att marknaderna är en ren förlustaffär så råder det ingen tvivel om att det är en väl inarbetad tradition i Askersund. Faktum är att de har funnits ända sedan 1550-talet då Gustav Vasa beslutade att det skulle hållas marknader två gånger om året.

Frågan är till vilket pris som traditionen kan bibehållas.

– I längden är det inte hållbart att gå med förlust varje år. Samtidigt är traditionen, och det varumärke som marknaden ger, viktigare än den ekonomiska vinsten även om vi så klart måste ta hänsyn till den också, menar Rönnberg.

Mer läsning

Annons