Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motala Express flyttas till Stockholm

Ångfartyget Motala Express, som under en lång period hade Askersund som hemmahamn, försvinner från Vättern. För att passagerarfartyget ska kunna gå till Stockholm måste man kapa bort tre meter i fören.

Annons
FOTO ANDERS TÖRNSTRÖMJohan Holmstedt har ett komplicerat arbete framför sig. Han och hans arbetskamrater ska kapa av drygt tre meter av fören på Motala Express.

Om mindre än månad, den 11 oktober, lämnar S/S Motala Express hemmahamnen i Motala för att gå genom Göta kanal upp till Stockholm. Det blir ångfartygets nya hemmahamn.

– Det är inte lönsamt att ha Motala Express i Vättern, säger Claes Insulander, styrelseordförande i Ångfartygs AB Stockholms omgifningar.

Ångfartygs AB äger ångfartyget. Bolaget har bestämt att det är större chans att få lönsamhet med passagerarfartyget i Stockholmsområdet. Motala Express kallas för ”Vätterns fånge” eftersom båten med sina 36 meter är för lång för Göta kanal. Därför ska drygt tre meter av fören kapas.

– Vi gör det vid ett vattentätt skott som är från tiden när ångfartyget byggdes. Jag tror att konstruktionen gjordes ifall Motala Express en gång skulle behöva kapas, säger Insulander.

Johan Holmstedt från Vadstenaföretaget Holmek ansvarar för arbetet. Han säger att jobbet är komplicerat.

– Det beror på att den del vi kapar av väger sex ton.

En vinkelslip kommer att användas. Därefter transporteras den sex ton tunga konstruktionen med långtradare till Gryts skärgård där fören svetsas ihop med Motala Express innan färden fortsätter mot huvudstaden.

Mer läsning

Annons