Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olycksväg får inte förtur

Nya riksväg 50 mellan Motala och Mjölby är på gång, men mellan Askersund och Motala lär man få vänta på åtgärderna. Trots låg vägstandard och flera stora olyckor blir det inte byggstart förrän tidigast 2016.

Annons
Det är den rödmarkerade sträckan av riksväg 50 som är i stort behov av ombyggnad. Större delen av sträckan ligger i Askersunds kommun.

Olyckorna på riksväg 50 mellan Askersund och Motala har genom åren varit många.

Lastbilar har vält eller hamnat i diket och bilister har fått vänta länge på att få rulla vidare. När nu vägbygget mellan Motala och Mjölby är i gång börjar Motala kommun kämpa för att nästa del av vägen, den norrut, ska bli bättre. Men det är en tuff kamp, det är många projekt över hela landet som behöver pengar.

– Den här vägen har hamnat långt bak i planen och det har med ekonomin att göra. Nästan inga nya projekt startar före år 2016. Dessutom har regeringen fört in nya projekt i planen. Vi håller på och undersöker om de pengar som vi fått räcker till alla projekt som vi ska göra, säger samhällsplanerare Magnus Axelsson på Trafikverket.

Men han är medveten om behovet av en ny väg. 2006 färdades det i snitt 4 800 fordon per dygn på sträckan, 1 100 av dem var tunga fordon. Trafikverkets beräkningar visar att om vägen byggdes om skulle man i snitt slippa en olycka om året där utgången är dödlig eller där personer blivit allvarligt skadade.

– Det är en gammal väg och i dag är trafikmängden en helt annan än när den byggdes. Det går mycket tung trafik på vägen och enligt mig är den bland de sämre vägavsnitten i landet med tanke på trafikmängden, säger han och fortsätter;

– När sträckan mellan Mjölby och Motala är klar kommer den att leda till att trafiken ökar ytterligare på riksväg 50 norrut.

Under slutet av 1990-talet tog dåvarande Vägverket fram en vägutredning om riksväg 50 norr om Motala och började arbeta på en arbetsplan. Men andra projekt kom emellan och arbetet lades undan. Nu ska man diskutera med länsstyrelsen om det är möjligt att damma av planerna och jobba vidare på dem.

Trafikverkets planer är att bygga en mötesfri 2+1-väg mellan Motala och Askersund. En sådan väg ger lägre olyckstal, men skulle också kunna ge högre hastigheter.

– 100 kilometer i timmen är grunden på en sådan väg, säger Magnus Axelsson.

Tanken är också att ge vägen en ny sträckning (se karta).

Totalt beräknas den nya vägen kosta cirka 280 miljoner kronor att bygga.

Mer läsning

Annons