Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Onormalt mycket fel”

Telia har mer än dubbelt så många felanmälningar i kö i Närke som en normalsituation, på grund av den senaste tidens dåliga väder. Det har gjort att arbetet med att laga linjerna släpar efter på många håll.

Annons

– Rent generellt har vi haft en period med väldigt mycket fel i nätet, och det är fortfarande onormalt mycket. Under de fem-sex veckor som föregått denna har vi haft mycket åska och regn och det gör att volymerna på felanmälningar blir för höga för att vi ska hinna med att beta av dem, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Telia lämnar felanmälningarna till Skanova, som äger nätet, och de i sin tur lägger ut uppdragen på entreprenörer. Målsättningen är att felen ska åtgärdas inom tre arbetsdagar.

– De jobbar i normalfallet med att beta av de äldsta anmälningarna först. Men när det blir stora mängder händer det att de börjar jobba efter geografiska områden, för att det inte ska gå åt så mycket tid till att åka. Det kan påverka att vissa kunder får vänta onormalt länge, säger Hans G Larsson.

Under sena tisdagseftermiddagen kom beskedet från Telia att tekniker skickats ut till både familjen Karlsson och Varuhuset i Rönneshytta, och förhoppningen var att problemen skulle försvinna.

– Det har tagit alldeles för lång tid i de här fallen. Visst har det varit den bakomliggande problematiken med för många felanmälningar, men någonstans måste ju gränsen gå för hur länge man ska behöva vara utan telefon, säger Hans G Larsson.

Mer läsning

Annons