Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politikerna eniga om dubbelspåret

Vid tisdagens kommunstyrelsemöte blev det klarlagt vilken väg politikerna vill ta med järnvägsbygget vid Åsbro.

Annons
Dubbelspår. Faller även Trafikverkets val på femte korridoren blir det en 3,2 kilometer lång tunnel söder om Tripphultssjön och en bro vid Västra Å. Karta: Trafikverket

Av de från början fem alternativen var det till slut den västligaste sträckningen förbi Åsbro som politikerna fastnade för.

Det är den sträckning som har fått beteckningen 5 i Trafikverkets samrådshandlingar.

Det var efter mycket diskuterande som en enig kommunstyrelsen till slut kom fram till att det skulle vara det bästa alternativet.

– Hur dubbelspåret än skulle ha blivit draget är det privatpersoner som skulle drabbats, men vi tror att alternativ 5 är det mest kloka, säger kommunstyrelsens ordförande Per Eriksson (S).

I och med att politikerna satt ner foten i det alternativet, ser det också ut som att önskemålet om ett tågstopp endast blivit en önskedröm.

– Från början var det mest fokus på möjligheten att få till ett tågstopp i kommunen, men ju mer vi tittat på konsekvenserna för kommunens näst största bostadsort har valet av dubbelspårets sträckning inte varit lika givet, förklarar Eriksson.

Bland annat skulle betydligt fler människor bli störda av den kraftigt ökade godstrafiken samtidigt som områden i järnvägens närhet skulle bli omöjliga att använda till framtida exploatering.

När utbyggnaden av dubbelspåret ligger klar är den dimensionerad för att 34 tåg i timmen ska kunna köras på spåren.

Det var avgörande orsaker till att politikerna valde att ställa sig bakom den femte alternativa järnvägskorridoren. Samma alternativ som för övrigt Länsstyrelsen i Örebro förordar.

– Jag inser att det innebär att ett trettiotal fastighetsägare som hittills inte störts av järnvägstrafiken nu drabbas. Men det var trots allt det bästa alternativet.

Tanken på ett tågstopp var endast något politikerna sett möjlighet till i samband med dubbelspårutbyggnaden på sträckan Hallsberg–Degerön. Eriksson betonar att det aldrig funnits med i Trafikverkets planer.

Som ett reservalternativ har politikerna i Askersund angett att korridoren 1:2 genom Åsbro skulle vara tänkbar, men definitivt sagt nej till alternativ 2.

Men planerna på ett framtida tågstopp är inte något som helt och hållet förpassats till drömvärlden.

– I framtiden skulle det kunna vara möjligt att få till ett tågstopp i närheten av Stenkumla, siar kommunalrådet Per Eriksson.

Senast den 1 juli ska Trafikverket ha fattat sitt beslut om vilken korridor dubbelspåret ska byggas i.

När det gäller byggstarten säger projektledaren Jonas Victorin att den teoretiskt sett kan komma igång tidigast 2019.

I den nationella planen för transportsystem där dubbelspåret Hallsberg–Degerön finns med, finns pengar avsatta för åren 2020–2025.

Mer läsning

Annons