Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Positiv respons på ny kommunwebb

En kraschad turistwebb, en ny webbsida för kommunen och en särskild sektion för de unga invånarna. Det hände mycket på webben för Askersunds kommun de senaste månaderna. Men än är arbetet inte färdigt.

Annons

Askersund. Det var i oktober som Askersunds turistwebb, visitaskersund.se, kraschade. Från början verkade det som att all information var förlorad. Det visade sig senare att mycket gick att rädda och man trodde att det mesta skulle kunna återskapas inom en dryg månad. Men turistwebben är ännu inte helt återställd.

– Det har gått lite upp och ned. Först trodde vi att vi tappat allt, sedan blev vi jätteglada för att mycket fanns kvar. Nu är det en mellantid, vi väntar på att allt ska falla på plats igen, säger näringslivschef Henrik Olofsson.

Han poängterar att anledningen till att återskapandet dragit ut på tiden inte beror på de företag som jobbar med webben.

– Nej, vi har fått bra hjälp. De hade redan mycket att göra och kunde inte veta att de skulle få lösa detta också, säger Olofsson.

– Det händer saker varje dag nu, tillägger han.

I november lanserades också en helt ny webb för kommunen.

– Vi är hittills väldigt nöjda och vi får in kommentarer från folk om att den är bra, säger Henrik Olofsson.

– Funka-strukturen som vi använder utgår från besökarna snarare än hur kommunen är uppbyggd. Till exempel säger folk ofta socialbidrag, men egentligen heter det försörjningsstöd. Söker man på socialbidrag på den nya sidan hittar man ändå rätt, förklarar han.

I den nya kommunwebben ingår också en sektion speciellt riktad mot de unga invånarna, Ung i Askersund.

– Tanken är god, att göra informationen mer tilltalande för ungdomar. Men ännu har jag inte hört några reaktioner, säger Ann-Kristin Olsson, fritidsintendent.

Inte heller Annika Restadh, tf. kultur- och fritidschef, har fått några synpunkter.

– Det hade jag egentligen hoppats på. Ungdomarna får gärna höra av sig med funderingar eller förslag på vad vi ska ha med, säger Annika.

I samband med omgörningen ville man också förbättra evenemangskalendern. Den ska länkas både från turistwebben och kommunens webb. Malin Wistrand, turiststrateg, intygar att den kommer bli bättre.

– Nu kommer man att kunna söka evenemang efter de datum man är här. Tidigare har man bara kunnat söka månadsvis.

Internt är den viktigaste funktionen att det ska bli lättare att konvertera kalendern till ett passande format för att skriva ut affischer.

– Vi har tolv infotavlor i kommunen där vi sätter upp evenemangsaffischer varje månad. Tidigare har det tagit väldigt lång tid eftersom vi fått klippa och klistra.

Både turistwebben och evenemangskalendern beräknas vara helt färdiga i god tid före turistsäsongen.

Mer läsning

Annons