Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strömlösa får inte ersättning

Ulf och Carina Holmström var utan el drygt tolv timmar i julas. Trots att ellagen kräver det betalar inte nätägaren Skyllbergs bruk ut någon avbrottsersättning. Helt enligt reglerna, hävdar bolaget.

Annons
Värme. Ulf Holmström hade inga problem att hålla värmen under strömavbrottet, eftersom de har en kamin att elda i. Men han tycker principen är viktig, att elbolaget ska följa lagen.

Att ha strömavbrott någon timme då och då får man räkna med när man bor på landet. Därför har Ulf Holmström ett bensindrivet elverk, som han kopplade in även när strömmen gick natten mellan juldagen och annandagen, då stormen Dagmar härjade som värst över Sverige. Totalt var huset utan strömförsörjning i tolv och en halv timme, berättar Ulf.

– Timrarna stod på tolv och en halv timme efter, så vi vet hur lång tid det rörde sig om.

Avbrottsersättning

Därför blev Ulf glad när han hörde på tv att elbolagen var skyldiga att betala ut avbrottsersättning till alla elkunder som varit utan el i mer än tolv timmar. Men så kom ett brev från Skyllbergs bruk, som äger elledningarna i trakten, om att de inte tänkte ersätta sina kunder.

– Det tyckte jag var för djävligt. Jag bryr mig inte om pengarna, men det är principen. De sa på tv att alla skulle få ersättning. Varför ska man ha en lag när elbolagen ändå kan göra som de vill? undrar Ulf.

Gustaf Svensson, vd för Skyllbergs bruk, tycker inte att företagets agerande är emot lagen.

– Vi har undersökt vilka regler som gäller, och den tolkningen vi har gjort tillsammans med Svensk energi, som är vår branschorganisation, är att den här händelsen hade vi inte kunnat förutse eller förebygga, och då föreligger det inte en skyldighet för oss att ersätta kunderna, säger Gustaf Svensson.

Förnya nätet

Han menar att det är bättre att företaget lägger dessa pengar på att underhålla och förnya nätet, för att undvika avbrott i framtiden. Om man skulle tvingas till att betala ut avbrottsersättning skulle Skyllbergs bruk få höja nätavgifterna, vilket drabbar alla kunder.

”Stort arbete”

– Det skulle vara ett stort arbete för oss att leta upp vilka kunder som varit utan el och hur länge. Det skulle innebära ett omfattande administrativt arbete som vi helst vill slippa, säger Gustaf Svensson.

Han betonar att om ett strömavbrott i framtiden beror på att Skyllbergs bruk varit försumliga eller inte skött sina ledningar, så kommer kunderna naturligtvis att få ersättning.

Läs om hur de andra elbolagen resonerar om avbrottsersättning - i lördagens papperstidning. Inte prenumerant? Köp en sms-inloggning och läs NA digitalt.

Mer läsning

Annons