Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telefonproblem i flera veckor

Mats och Christina Karlsson känner sig helt isolerade från yttervärlden. Deras fasta telefon har inte fungerat på tolv dagar, och med mobilen är det så dålig täckning att de måste stå ute i trädgården för att kunna prata i den.

Annons
Ingen där. Mats Karlsson är helt isolerad eftersom familjens telefon inte har fungerat på tolv dagar.BILD: JESSICA UHLIN

Det var på fredagen för nästan två veckor sedan som samtalet bröts när Christina pratade i telefonen. Därefter har det varken gått att ringa ut eller in.

– Och vi har ett företag med jord- och skogsbruk och kan inte få kontakt med någon. Det blir trassligare för oss på alla vis när folk inte kan nå oss, och vi inte kan nå andra. Men det är ju svårt att mäta det i pengar, säger Mats.

De har mobiltelefon, men det är inte alla som kan det numret, och dessutom är täckningen usel med just Telia i Svinnersta, där familjen bor.

– Att sitta i mobilen är inte så trevligt heller, och så måste vi ju gå ut, säger Christina.

De är mäkta irriterade på Telia som inte kan ge besked om när problemet kan åtgärdas. De har länge varit kunder hos bolaget, men funderar på att byta till något annat om de inte får hjälp snart.

– När vi pratar med Telia så säger de att det inte är prioriterat. Men vi har varit utan telefon i tolv dagar, hur länge ska man behöva vänta för att ärendet ska vara prioriterat? undrar Mats.

Även på Varuhuset i Rönneshytta gror irritationen mot Telia. I snart tre veckor har de haft problem med sin telefoni, sedan en kabel grävdes av. Butiken har fyra linjer, och oavsett vilket nummer man ringer ska man komma fram på en ledig telefon, men sen senaste tiden har det bara fungerat att ha en, eller max två. linjer aktiva samtidigt. Om en telefon är upptagen när man ringer in så fortsätter det bara att tuta som om ingen svarar.

– En del kunder blir arga. De mejlar och frågar om vi inte vill sälja något eftersom vi struntar i att svara i telefon, det var så vi upptäckte att inte alla samtal kom fram, säger Mikael Johansson, butikschef.

Han är rädd att affären har tappat kunder som i stället vänt sig någon annanstans.

Mer läsning

Annons