Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilfirma kritiseras av ARN- vägrade ersätta lurad kund

Bilen var inte i det skick som utlovades i annonsen. Trots det vägrade bilhandlaren i södra Örebro län att kompensera kunden. Nu får företaget kritik av Allmänna reklamationsnämnden.

Annons

I annonsen stod att bilen hade larm och att det inte var aktuellt med kamremsbyte.

Men när kunden hade köpt bilen upptäckte han att larm saknades. Och verkstaden påpekade att det var hög tid att byta kamremmen. Prislapp för bytet: 15 000 kronor.

Men bilfirman vägrade gå med på att kompensera kunden. Firman hävdade dels att den inte ansvarade för felskrivningar i annonserna, dels att bilen faktiskt inte gått så långt att kamremsbyte borde vara nödvändigt. Enligt säljaren ska kamremsbyte för den aktuella bilmodellen utföras efter 12 000 mil eller fem år.

Bilen hade inte gått 12 000 mil, men vid köpet var den äldre än fem år, och när köparen tog bilen till verkstad uppmanades han att byta kamrem snarast.

Fallet gick till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nämnden går helt på köparens linje. Nämnden anser att bilfirman bör byta kamrem utan kostnad. ARN anser också att köparen bör får 2 000 kronor i rabatt för det uteblivna larmet.

(NA)

Mer läsning

Annons