Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilfyndet bleven dyr mardröm

Hon hittade den 14 år gamla passaten på Blocket.
Egentligen borde massor av varningsklockor ha ringt, men Jane Andersson hörde inga.

Annons

– Jag har köpt många begagnade bilar av privatpersoner genom årens lopp och aldrig haft några problem. Men detta var första gången jag köpte av en firma som gav garanti och plötsligt står jag inför världens alla svårigheter, säger hon.

Nu är bilen avställd, 25 000 kronor borta och Jane, som bor på landet fjärran från kollektivtrafik, vet inte hur hon ska ta sig till och från jobbet.

– Godtrogen? Nej, men det är lätt att vara efterklok. Jag tyckte inte att risken var så stor då jag fick tre månaders garanti och en nyrenoverad motor, säger hon och hoppas att hennes berättelse leder till att andra undviker liknande problem.

Här kommer hennes historia:

Efter flera turer via telefon och mejl gjorde Jane upp med bilförsäljaren att han skulle komma med sin bärgare och ta med hennes gamla Passat, som läckte diesel, i byte. Han ville komma en fredagskväll i slutet av november.

– Jag tyckte det var bättre att han komma på lördagen, när det var ljust. Men då var han upptagen, så jag gick med på hans förslag. I efterhand förstår jag varför han ville att det skulle vara mörkt, för då var det svårare att se avgasrök.

När försäljaren och hans kompis kom rullade de av bilen, men den startade inte.

– När jag undrade vad detta kom sig skyllde han på att dieselbilen hade stått i lutning. Jag fick i gång bilen med hjälp av en lånad bil.

Bedövad av lukten

– Sedan hoppade jag in och tog en åktur. Men jag blev helt bedövad av lukten i bilen och trodde att de hade använt ett starkt rengöringsmedel. Annars fungerade den okej och jag märkte inga större fel. Men jag hade ju tagit bilen då motorn gick. Hade den stannat hade den inte startat. Det förstod jag först senare.

När affären skulle göras upp bad Jane att hon skulle få se papper som styrkte att motorn var nyrenoverad och som försäljaren lovat att ta med sig.

– Han hade inte ett enda papper på bilen. Inte heller hade han något kvittoblock med sig. Han tog ett post-it-block och skrev kvitto på summan jag betalt och att jag hade tre månaders garanti. Jag fattade ingenting utan kände mig generad, obekväm och handlingsförlamad.

SvårstartadDagen därpå var bilen också svårstartad, vilket Jane påpekade. Bilen hade ett elfel. Den drog ström och batteriet tömdes på nolltid.

– När jag sedan frågade försäljaren hur jag skulle bli av med den sanslöst starka doften meddelande han mig att det satt en doftgran gömd bakom backspegeln. När jag slängde ut den kände jag i stället avgaslukter, vilket jag också påpekade.

Jane åkte till en verkstad. Där upptäckte man att det var en bult som gått av i fläns mellan avgasrör och grenrör. Bulten gick av när bilfirman som gjort reparationen skruvade ihop motorn efter renovering. Där är det ett hål som gör att avgaserna kommer rakt upp från motorn och vidare in i kupén.

Dessutom såg man på verkstaden att luftfiltret var helt igensatt, att batteriet var defekt och att temperaturmätaren inte fungerade.

– Man har alltså renoverat motorn men inte bytt luftfilter. Resten av jobbet är inte heller korrekt gjort och jag har inte fått någon förklaring till varför vattentemperaturmätaren inte fungerar. Det såg jag inte under den korta provkörningen, då det brukar ta tid för en diesel att bli varm.

En dyr historia

Nu vet Jane att det blir en dyr historia. Enbart avgasproblemet kostar runt sextusen kronor.

– Jag har faxat och mejlat till firman men aldrig fått något svar. När en vän ringde upp ägaren klagade han på mig och sa att ”jag burit mig åt som ett svin”. Sedan slängde han på luren och min vän fick aldrig något sagt. Men jag har inte talat med ägaren, bara redogjort för alla problem skriftligen.

Kunde du inte låta köpet gå tillbaka?

– Det föreslog jag redan dag ett när bilen inte startade, men det ville han inte.

Nu har Jane talat med Konsumentverket, polisen och Motormännens riksförbund.

– Jag är förtvivlad. Är garantin på tre månader inget värd?

– Jag vill inte framstå som en godtrogen idiot. Jag har bara trott på vad en bilfirma uppger muntligt och även skriftligt. Rår jag för att de ljuger? Nästan allt i hans egen annons om bilen är fel. Det kallar jag vilseledande information.

Rådet hon fått är att gå till domstol.

– Men jag har spenderat alla mina sparpengar för att köpa en ny begagnad bil. En process kan ta lång tid och försäkringen täcker bara hyrbil för 45 dagar. Vad gör man sedan? Jag är ju beroende av bil för att ta mig till och från jobbet, säger Jane som nu har kontaktat en jurist och anmält bilförsäljaren för bedrägeri.

Fotnot: Jane Andersson heter egentligen något annat.

Mer läsning

Annons