Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chockhöjning för pendlarna

Länstrafiken chockhöjer avgiften på det gamla pendlarkortet från årsskiftet när två kort blir ett. Den som bara åker länsbuss från exempelvis Nora, Askersund eller Karlskoga till Örebro får efter årsskiftet betala mellan 135 och 140 kronor mer per månad för det nya pendlarpluskortet.

Annons

Vinnarna är resenärer med det gamla pendlarpluskortet som gäller även tåg och expressbuss samt all stadstrafik, exempelvis i Örebro och Karlskoga. Här sänks avgiften med 45–90 kronor i månaden.

Bäddat för proteststorm i länet när det nya pendlarpluskortet införs?– Det här är en nödvändig förändring för att vi ska kunna utveckla kollektivtrafiken för pendlare i framtiden, säger Thony Lundberg, områdeschef på Länstrafiken i Örebro.

– Nu får alla pendlare tillgång till såväl tåg som express-, läns- eller stadsbussar till ett lägre pris än tidigare, fortsätter han.

40 000 kort per årI dag säljs drygt 40 000 pendlarkort per år. Hälften av passagerarna har valt det billigare pendlarkortet. De har ingen tillgång till tåg och använder inte stadstrafiken varken i Örebro eller Karlskoga. Ändå tvingas de nu betala mellan 900–1 800 kronor mer per år för sitt pendlarkort.

– Skriv gärna om den här soppan. Varför ska man betala för en tjänst man inte vill ha? Idiotiskt. Länstrafiken borde ju främja buss-åkandet, tycker Örjan Lundberg som bor i Ekeby/Gällersta och pendlar till Örebro. Han är en av flera läsare som hört av sig.

– Jag har full respekt för att många reagerar över prishöjningen, men syftet är att alla som åker kollektivt i framtiden ska kunna åtnjuta en bättre trafikprodukt med tätare turer samt kunna utnyttja olika trafikslag, säger Thony Lundberg.

Får stå i gångenAndra läsare frågar sig hur Länstrafiken kan chockhöja priset mellan exempelvis Örebro och Karlskoga där det händer att passagerarna fortfarande får stå i gången, med livet som insats vid en olycka.

– Trafikutbudet mellan Örebro och Karlskoga har förbättrats sedan den nya turlistan infördes i söndags med tätare turer morgon och kväll och med extra beredskap om bussarna blir fulla, hävdar Thony Lundberg.

Avtalet uppsagtMen trogna pendlare på NA:s redaktion hävdar att så inte är fallet. Dessutom försvinner möjligheterna att resa med Swebus direktbuss efter 1 mars, den enda expressbusstrafiken i de västra länsdelarna. Swebus har sagt upp nuvarande avtal med Länstrafiken. Trots det höjs priset på sträckan med 1 680 kronor per år.

Räkna alltså med bråk när pendlarkorten ska förnyas vid årsskiftet.

De nya priserna

Från årsskiftet ersätts pendlarkortet och pendlarpluskortet av ett enda och billigare pendlarpluskort som gäller på länsbussarna, tåg, expressbuss och alla stadsbussar i länet. Kortet är inte personligt. Men för den som i dag har ett vanligt pendlarkort blir det betydligt dyrare.

Här är de nya priserna på några destinationer utan tågförbindelse, inklusive en taxehöjning med i snitt tre procent från årsskiftet.

Karlskoga–Örebro: 1 175 kronor (140 kronor mer än dagens pendlarkort, 70 kronor mindre än dagens pendlarpluskort)

Askersund–Örebro: 1 250 kronor (140 kronor mer än dagens pendlarkort, 70 kronor mindre än dagens pendlarpluskort)

Nora–Örebro: 1 020 kronor (135 kronor mer än dagens pendlarkort, 75 kronor mindre än dagens pendlarpluskort.

Källa: Länstrafiken

Mer läsning

Annons