Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför frossar vi i påsk

”Vi måste ha mat och dryck för att förstå att det är fest.” Därför ökar vår konsumtion varje år, vid varje högtid.

Annons
–Jag tar det ganska lugnt när det gäller påskhandeln. Jag hetsar inte upp mig. Till påsk blir det inte speciellt mycket extra, ägg, räkor och godis förstås. En hel del godis, men inte mer. Jag åker just till Coop för att det finns många ekologiska varor här, säger   Anna-Lena Lagerquist som på onsdagskvällen strax efter klockan 19 handlar till sig själv och sönerna Olle, 6 år, och Edvin, 10 år på Coop på Hedgatan i Örebro. Olle hjälper mamma Anna-Lena att plocka ned varorna i påsar.

Efter julen är påsken handelns viktigaste helg, tätt följd av nyår och midsommar.

Att vi handlar mycket inför stora högtider är inget nytt och vi gör det för att visa att det är fest, enligt måltidsexperten Richard Tellström.

– Vi konsumenter gillar att köpa saker och ting som markerar att det är fest, säger han.

Den traditionen är flera hundra år gammal och kan inte enbart förklaras med handelns uppmaningar till konsumtion.

– Man kan i regel inte marknadsföra fram en ny konsumtion utan det måste finnas inneboende hos oss, säger Richard Tellström.

När det gäller påsken är påskgodiset en ganska modern företeelse, knappt hundra år gammal.

– På 1920-talet kom den konfektyr som var bunden till olika årstidsfester, julmarsipanen kom lite tidigare, säger Tellström.

Vid ungefär samma tidpunkt blev påsken förknippad med den gula färgen.

– Den har ingen särskild religiös betydelse utan är förmodligen en färg som var ledig, säger Richard Tellström.

Vad får inte saknas vid en påskfest?– Detsamma som inte kan saknas vid något av våra festbord. Vi behöver något som slår an att det är fest och i Sverige är det oftast sill, ost, smör, bröd, snaps och öl.

Mer läsning

Annons