Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fotbollen och Järnverketgår åt samma håll

Det finns ingen forskning som visar att stålindustrin i Degerfors följer hand i hand med framgångarna för Degerfors IF.

Annons

Bara några veckor efter beskedet att Outokumpu ska fullfölja miljardinvesteringen i Degerfors gick Degerfors IF upp i serieledning i superettan. Stämningen i klubben är naturligtvis på topp, liksom på järnverket.

Den gamla ”sanningen” om sambandet mellan goda tider för bruket och fotbollen kommer omedelbart på dagordningen.

Vilken betydelse har fotbollen för järnverket och järnverket för fotbollen?

– Det är svårt att direkt leda i bevis ett sådant samband, men att idrotten haft en central roll på många bruksorter finns det många exempel på, säger Jan-Ove Beckman, ordförande i Degerfors IF på andra året.

Han är också ett exempel på hur bruksorterna förändrats. Nu är kommunen en minst lika viktig aktör som företagen en gång var på bruksorterna och Jan-Ove Beckman var till för något år sedan kommunchef och alltså kommunens högste tjänsteman.

– Det är många gånger tuffare att vara ordförande i Degerfors IF än att vara kommunchef. Men roligare.

Lika nöjd som Beckman är med klubbens serieledning är Outokumpus Leif Rosén över att företaget fullföljer miljardinvesteringen på orten. Rosén personifierar, liksom många andra, hur olika intressen hänger ihop. Nu är han chef för den enhet inom företaget, som kallas Special coil and plate och där Degerfors Järnverk är en del.

Han har tidigare samtidigt varit både platschef i företaget och ordförande i föreningen.

Är det ett problem att vara så hårt engagerad för båda sakerna?

– Nej, jag har ett brinnande intresse för både industri och fotboll. Besluten om sponsring är inte mitt, de besluten lyfts till en annan nivå, säger han. Outo-

kumpo är ett börsnoterat finskt företag som måste ta ställning till om man ser det som sitt intresse att satsa på idrotten.

Vi möter Jan-Ove Beckman och Leif Rosén i anslutning till matchen mot Öster, som förde upp Degerfors i serieledning. Skulle denna idrottsliga högkonjunktur stå sig och Degerfors landa i allsvenskan kommer det att ställas nya krav på både klubb, kommun och sponsorer.

– Det kan aldrig bli som förr när järnverket betydde allt för orten. Det berättas att man tröttnade på att folk var tvungna att ägna hela söndagen åt att åka till Karlskoga för att gå i kyrkan. Då bekostade Järnverket kyrkobygget i Degerfors, berättar Leif Rosén. Och tidigare fanns det två föreningar som spelade fotboll, som båda hade usla planer på var sida av älven och heller inte drog jämt. Då byggde järnverket Stora Valla 1938 med villkoret att det skulle bildas en förening.

– Det här och mycket annat, till exempel musikkåren, skapade en ömsesidig lojalitet och en fighting spirit i samhället, som fortfarande lever kvar. det har gett fotbollen en annan kraft än den har på andra orter, en kraft som fortfarande drar till sig spelare och sponsorer.

Han menar att den kraften också bidragit till att göra Degerfors till världsledande producent av grov rostfri plåt som är en förutsättning för den nu beslutade storinvesteringen.

Men i dag kan inte ett företag spela samma roll, som Järnverket en gång gjorde. Leif Rosén menar att det är kommunen som måste ta ansvaret för fotbollen, som ger kommunen ett så värdefullt varumärke.

Just arenafrågan har central betydelse för om Degerfors ska kunna leva vidare som elitlag i fotboll. Men att järnverket ännu en gång skulle gå in och förse klubben med en ny anläggning är inte att tänka på.

– Det kanske skulle gå om det var ett byggföretag, säger Jan-Ove Beckman. Vi har en avsiktsförklaring från kommunen, som ska garantera en arena som duger till elitfotboll. Kommunen har aldrig tidigare behövt ta ansvaret för fotbollens arena, som ju är det normala att kommuner gör. Vi har inte ens plastgräs att träna på.

Så skissar han en drömlösning i 100-miljonersklassen, där man inkluderar flera idrottsanläggningar och som också skulle öppna för andra klubbar än Degerfors IF.

– Det finns lösningar, det gäller att visa mod, säger Leif Rosén.

Men klubben kan inte luta sig mot storföretaget på samma sätt som i historien.

– Men visst finns det ett framgångssamband mellan företag och idrott. När det går bra för oss spiller det också över på andra företag på orten. Underleverantörer och andra får mer att göra när vi investerar, det blir positiva vibbar i hela samhället och därmed lättare för klubben att locka även andra sponsorer.

Det håller Jan-Ove Beckman med om, de positiva vibrationerna från storföretagets framgångar har stor spridningseffekt.

Läs mer om fotbollslaget och Järnverket i dagens NA.

Johan Bertilsson tackas av publiken och blir proffs i Kalmar.

Mer läsning

Annons