Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diskutera: Är det rätt av H att använda virtuella modeller?

Kläderna ska köpas av vanliga människor – men fotomodellerna som ska locka dig till köp existerar inte. De är datorgenererade.

Annons
Sex modeller - men bara två kroppar - i H&M:s onlineshop.

De flesta känner till att fotomodellernas kroppar retuscheras i datorn för att göra deras kroppar ännu mer perfekta.

Men färre är medvetna om att vissa fotomodeller vi ser på bilderna inte ens existerar. H är ett av de klädföretag som numera använder sig av virtuella fotomodeller för att locka kunderna till köp av företagets kläder. De fejkade kropparna har sedan sammanfogats med verkliga ansikten.

När ni använder er av datorgenererade modeller i annonser, varför använder ni bara en väldigt smal person och inte olika kroppsstorlekar?

- De virtuella modeller vi använder i vår webbshop för dam- och herrkläder är ett sätt för oss att visa upp våra olika plagg ur olika vinklar, på samma sätt som vi visar plaggen på skyltdockor i våra butiker. Det handlar inte om att visa upp någon typ av ideal eller kroppsstorlekar, utan enbart om att visa plaggen, säger Håcan Andersson, presskontakt på H, i ett mejlsvar till NA.

Hur stor andel av modellerna i H onlineshop är virtuella?

- Sättet för oss att visa vårt mode i vår webbshop är genom både faktiska modellbilder, läggbilder eller genom ett dataprogram för virtuella skyltdockor. De virtuella skyltdockorna är vanligt förekommande inom branschen. Eftersom plagg kontinuerligt byts ut i vår webbshop då de blir slutsålda eller är nyinkomna har vi ingen exakt siffra på hur stor andel av vardera det kan röra sig om, då detta förändras kontinuerligt.

Vad är orsaken till att ni inte informerar kunderna om det inte är verkliga människor som syns på dessa bilder?- Om någon beklagligt nog fått uppfattningen att de virtuella skyltmodeller vi använder i vår webbshop eller i vårt Dressing Room, skulle vara verkliga människor, så får vi internt diskutera hur vi på ett bättre sätt kan informera om att så inte är fallet.

Mer läsning

Annons