Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare tåg och länsbuss

Länstrafiken höjer biljettpriserna på tåg och bussar med i snitt tre procent från årsskiftet. Det innebär exempelvis att ett pendlarkort på den populära busslinjen mellan Karlskoga och Örebro höjs med ungefär 30 kronor i månaden – trots att en hel del fortfarande tvingas stå i de rullande dödsfällorna.

Annons

– Vi har gjort vad vi kunnat för att hålla nere kostnadsökningarna, säger Länstrafikens ordförande Mårten Blomqvist (S).

– Vi befarade först att vi var tvungna att höja taxorna med i snitt fem procent på grund av ett vikande resande, men under hösten har vinden vänt. I budgeten för 2011 räknar vi med en blygsam resandeökning med en procent, fortsätter han.

Varför höjs taxerna igen?

– Vi måste ta ut det ökade trafikkostnaderna av dem som åker. Det handlar om rent allmänna kostnadsökningar i samhället, bland annat för arbetskraft och drivmedel, svarar Länstrafikens områdeschef Thony Lundberg.

– Men det ska löna sig att vara en trogen kund. Så jag misstänker att det inte blir en treprocentig höjning rakt av på alla kort, fortsätter han.

Den 12 december införs nya tidtabeller i länet. Några mindre linjer med få resenärer försvinner. Samtidigt minskas pendlingstiden mellan Örebro och Karlskoga med fem minuter. Alla bussar tar motorvägen i fortsättningen.

– För att möjliggöra skol- och arbetspendling sätter vi in en matarbuss på gamla E 18 mellan Lanna och Lekhyttan morgon och kväll. Skulle det finnas behov för den bussen även under dagen kan vi tänka oss att sätta in anropsstyrd trafik vid nästa tidtabellskorrigering i augusti. Men det är för tidigt att lova något. Allt hänger på behovet, säger Thony Lundberg.

För en månad sedan lovade du att alla skulle få sittplats i länsbussarna som annars blir rullande dödsfällor Men på Karlskoga-rutten är det om möjligt ännu fler som står nu – trots vinter och ishalka?

– Det finns en förklaring. Fyra–fem av de bussar vi har tillgång till på den linjen står just nu på verkstan. Men de ska ut igen i trafik så fort som möjligt. Ingen ska behöva stå, säger Thony Lundberg.

Länstrafikens taxehöjningarna gäller inte stadstrafiken i Örebro, Karlskoga och Kumla.

Mer läsning

Annons