Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elvy fick ingen skjuts

Färdtjänstens telefoner krånglade i över tre timmar. En av de drabbade är Elvy Söderquist, 91 år. Hon satt hungrig och väntade på att få skjuts från vårdcentralen till äldreboendet.

Annons

– Jag blir förbannad faktiskt, jag tycker att de åtminstone kunde svara, säger Elvys son Sven-Åke Söderquist från Kräcklinge.

Hans mamma bor på ett äldreboende i Pålsboda. I dag klockan 11 var hon klar med sitt läkarbesök på vårdcentralen i Hallsberg. Det skulle visa sig mer eller mindre omöjligt för henne att ta sig därifrån, hem till lunchen på äldreboendet i Pålsboda.

– Mamma blev så hungrig och svag, hon var tvungen att få mat. Hos färdtjänsten hamnade hon bara i telefonkö, berättar hennes son.

Ringde taxi

Till slut ringde han taxi och betalade 400 kronor för att hans mamma skulle kunna komma hem.

Felet berodde på att Transam hade krångel med Telias telefonlinjer. Transam är bolaget som sköter färdtjänsten i hela länet.

Transam beklagar

Elisabeth Bystedt, vd på Transam, beklagar de som drabbats.

– Vi sätts i en svår situation eftersom vi inte når fram till kunderna, säger hon.

Kunde ni inte haft en backup med mobiltelefoner till exempel?

– Vi har nödrutiner.

Tycker du att de är tillräckliga?

– Det är första gången vi ställs inför den här situationen. Nu måste vi utvärdera vad som hänt.

Troligen ingen ersättning

Den som skulle göra en sjukresa ska få ersättning för eventuella privata utlägg i efterhand.

Vad det gäller färdtjänstresor kommer troligen inte någon ersättning att betalas ut, meddelar Transams vd.

Mer läsning

Annons