Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Fallet ligger i en gråzon"

– Lagen är ny och rättsläget oklart. Det här fallet ligger i en gråzon som vore mycket intressant att få prövat.

Annons

Fredrik Nordqvist, rådgivare på Konsumenternas bankbyrå, tycker att Rolf Dalhielm har goda argument för att få sin sak rättsligt prövad.

Men utgången är inte given och för en näringsidkare kan det vara ett ekonomiskt risktagande att gå till domstol. Eftersom det inte rör sig om ett så kallat småmål riskerar han att få betala motpartens rättegångskostnader vid en förlust.

Och det är inte givet att Allmänna reklamationsnämnden skulle ta upp saken till prövning eftersom klagomålen kommer från en juridisk person.

Annat för en privatpersonOm Rolf Dalhielm beställt kortet som privatperson skulle hans ansvar ha varit begränsat till 1 200 kronor eller 12 000 kronor om han varit grovt oaktsam. För näringsidkare finns inget sådant tak.

Enligt lag är kontohavaren skyldig att skydda en personlig kod och anmäla förlust så fort man fått reda på det.

– Man här ju kundens argument att han aldrig fått koden levererad och därför inte rimligtvis kan skydda den. Han kan ju knappast heller anmäla en förlust eller obehörig transaktion då han inte kände till att kortet överhuvudtaget blivit levererat.

Avsändarens ansvarÄven avtalslagens allmänna principer kan ha betydelse. Där talas om avsändarens ansvar för postförsändelser som inte kommit fram. Men det blir ytterst en bevisfråga.

Mer läsning

Annons