Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Formulering om oskuld tas bort

Länsstyrelsens samordnare backar från formuleringar om flickors oskuld i en antialkohol- kampanj.

Annons

–Vi tycker att det är ett budskap som inte fungerar, säger Marie Montin.

26 kommuner i Örebro och Värmlands län står tillsammans bakom en kampanj som riktar sig till tonårsföräldrar och andra vuxna.

Affischer, tv och bio-reklam, Facebook och Youtube är kanaler som används för att sprida information om langningens konsekvenser.

Men kampanjen har fått stark kritik från bland annat NA:s ledarskribent Maria Elisson. Ett av budskapen lyder så här:

”Din dotter är fortfarande oskuld. Men när hon druckit av vinflaskan du gav killarna törs hon nog gå hela vägen”.

Affischen med denna text ska ha suttit uppe vid Mariebergs köpcentrum några dagar kring skolavslutningen och halloweenhelgen förra året.

Marie Montin, länssamordnare för alkohol- och drogförebyggande arbete i Örebro län, har haft en samordnade funktion för kampanjen. Nu tar hon avstånd från budskapet på affischen.

– Det är förfärligt att vi släppt igenom detta, säger hon om oskuldsformulering.

Används affischen?– Nej, den har vi tagit bort.

Vem är ansvarig?

– Det finns ingen vem i det här. Vi är 26 kommuner som tillsammans står bakom kampanjen.

Hur kommer det sig att någon över huvud taget kunde komma på en sådan formulering?– Vi är inga kommunikatörer. Jag är socionom i botten och har jobbat med alkohol- och drogfrågor sedan 1983. Dessutom är det här svåra frågor att kommunicera.

Men bland annat Systembolaget har haft liknande kampanjer utan problem som liknar dessa?– Ja, Systembolaget och Folkhälsoinstitutet bland andra, men det är skillnad på att ha en budget på flera miljoner. Då kan man anlita andra pr-byråer till exempel.

Har ni gått igenom resten av kampanjen?– Nej, vi ska utvärdera den i höst.

Ni ser inget behov av att gå igenom den nu, före semestern?

– Vi ska ha ett möte den 16 juni och då vi ska diskutera detta. Sedan får vi ta ställning.

Kommunerna har tagit fram kampanjen i ett samarbete med en reklambyrå i Karlstad. Reklambyrån har i sin tur tagit hjälp av gymnasieungdomar för att hitta rätt ton och innehåll.

Kommunerna i Örebro och Värmlands län har avsatt mellan 5000 och 10 000 kronor per år sedan 2008. Kampanjen körs ut i samband med storhelger då ungdomsfyllan ökar, som valborg, skolavslutningen, halloween och nyår.

Mer läsning

Annons