Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassansdatorproblem lösta

(UPPDATERAD 12.50) Ett omfattande datorhaveri gjorde att Försäkringskassan inte kunde handlägga några ärenden på nästan ett dygn. Men nu är de teknisla problem åtgärdade.

Annons

Problemet började strax efter klockan 16 på måndagseftermiddagen och pågick till omkring 12.30 på tisdagen.

Under hela den tiden kom inte handläggarna in i systemet och kunde därför inte handlägga några enskilda ärenden.

- Man kan fortfarande ringa oss och få svar på allmänna frågor, men däremot kan vi inte svara på frågor av typen "när får jag mina pengar" eller "kan du se om mitt intyg har kommit fram", sa Susan Ottesen, pressekreterare på Försäkringskassan, på tisdagsförmiddagen.

Orsaken till det riksomfattande datorhaveriet var ett fel en switch i Föräkringskassans stora nätverk. När felet väl kunde lokaliseras tog det lång tid att starta om hela systemet och får det att fungera som vanligt igen.

- Felet har inte fått några konsekvenser för våra utbetalningar, säger Susan Ottesen.

Om switchar

En switch, även växel, är en nätverkskomponent som styr datatrafik mellan olika noder i ett nätverk.

Mer läsning

Annons