Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Frågan är utagerad"

Transam och Örebro läns taxi tillbakavisar chaufförskritik om att körtiderna för färdtjänsten skulle vara för snävt satta och tvinga fram hastighetsöverträdelser.
– Frågan är utagerad för vår del, säger Bengt Andersson, vd för Örebro läns taxi.

Annons

Efter kritik från flera chaufförer, som NA berättat om de senaste dagarna, träffades Transams vd Lisa Bystedt och Bengt Andersson på torsdagen för att diskutera kritiken. Med på mötet fanns också en företrädare för chaufförerna, dock ingen av kritikerna.

Kritiken går ut på att Transams körtidsmatris, schemat för vilken tid en körning ska ta, regelmässigt är för snålt satt. Följden blir förseningar eller fortkörningar – och stress.

– Det är inte körtidsmat-risen som är problemet, menar Lisa Bystedt. I så fall skulle vi få kritik från fler förare som kör samma sträckor.

Begränsad kritik

Även Bengt Andersson säger att kritiken är begränsad.

– Vi har ingen kritik mot körtiderna, det får stå för enskilda individer. Det finns inga generella brister i systemet, som vi ser det.

Parterna enades om att problemet snarare kan ligga hos taxiförarna, att de inte alltid handskas med inrapporteringen som det är avsett. Det är viktigt att föraren knappar in varje hämtning av en resenär och att det sker korrekt så att eventuella förseningar blir synliga, annars spricker hela planeringen.

Olika skäl

– Förseningar inträffar av olika skäl, säger Lisa Bystedt. Trafikstörningar, kunden är kanske inte på plats, bristande geografisk kännedom eller att chauffören ger en service som inte är planerad. – Oavsett orsak är det oacceptabelt att chaufförerna kör för fort, säger hon.

Förarnas kommunikation med Transam anses vara en nyckelfaktor, både av Transam och Örebro läns taxi. Därför enades parterna om att taxiförarna ska få mera information och utbildning om hur systemet ska hanteras. Det var det mest konkreta som kom ut av mötet.

Tajta körtider

Mikael Bertilsson är regionalt skyddsombud på Transport och har själv kört taxi i många år.

– Stressen i samhällstransporterna har diskuterats sedan jag började köra 1999. Det är tajta körtider, man får inte köra fel, då är du efter direkt. Det är inte lätt att vara ny.

– Men ingen kräver att man ska köra för fort. Det får aldrig hända.

– Tiden är en stressfaktor, vi tål stress olika bra. Jag uppmanar alla chaufförer som kör samhällstransporter att inte bry sig om tiden. Blir du sen så blir du. Men det är viktigt att rapportera det till Transams system annars blir det kaos i planeringen.

Mer läsning

Annons