Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fylla på sjön minskar

Inte särskilt många har blivit tagna för sjöfylleri sedan lagen skärptes förra året. Här i länet har polisen en enda båt som de patrullerar sjöarna med och emellanåt tar de hjälp av kustbevakningen.

Annons

Efter skärpt lag och hårdare krav på nykterheten till sjöss förra året har antalet sjöfyllerier minskat i Sverige.

– Det verkar vara hyfsat bra för länet. Vi har inte haft många fall i nuläget men det kommer att bli fler under sommaren i Askersund, säger Bo Rosendahl som är biträdande närpolischef i södra delen av Örebro län.

Men de exakta siffrorna får vi vänta med till hösten när polisen har sammanställt allt. Polisen i länet har sin enda båt placerad vid hamnen i Askersund.

– Vi utgår vanligtvis därifrån men åker även till andra sjöar i länet. Vi har en del båtpass utlagda, men de är oregelbundna.

Polisen samarbetar med kustbevakningen som hjälper till att kontrollera Vättern. Länets båt är bemannad med två personer, en som styr och en bisittare. Personalen har genomgått en särskild utbildning.

– Vi har tillräckligt med folk här i länet som kan nyttja båten, berättar Bo Rosendahl.

Nya promillegränserUte på sjön stoppar de båtar och kollar den som styr men den nya regeln om sjöfylleri gäller både den som kör båten och personer ombord med uppgifter som är viktiga för att båten framförs på ett säkert sätt. Regeln gäller alla båtar som kan färdas i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. Lagen innebär också att kustbevakningen och polisen får göra slumpmässiga nykterhetskontroller.

– Om föraren blåser positivt kan det bli en påföljd. Böter eller till och med fängelse i högst två år. Det får inte vara mer än 0.2 promille i blodet och gränsen för grovt sjöfylleri är 1.0, säger Bo Rosendahl.

Uppmanar att vänta en dag extraEnligt Bo Rosendahl är folk medvetna om vad som gäller. Det här har uppmärksammats ganska mycket i media vilket har gjort att de som ger sig ut på sjön minskar intaget av alkohol. De som däremot åker fast har oftast en ursäkt att de inte har väntat tillräckligt länge. Därför uppmanar Bo Rosendahl alla på sjön.

– Det är bättre att vänta en dag extra än att chansa.

Bo Rosendahl menar att det är mer vanligt med så kallad vanlig sjöfylleri. Den grova sker sällan. Den person som har för mycket alkohol i blodet och blir överlämnad till polispatrullen på land erbjuds att komma i kontakt med ett beroendecentrum och många tackar ja till det.

Mer läsning

Annons