Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Annika Grälls ska stärka Grythyttans varumärke

Fotboll och måltid. Två stora intressen hos Annika Grälls. Nu ska hon arbeta heltid med att stärka varumärket Grythyttan och profilera regionen som måltidsriket i Sverige.

Annons
Utveckla måltidssatsningen. – Här finns det redan oerhört mycket kompetens och kreativitet och med ännu mer samverkan i branschen blir vi ännu starkare, säger Annika Grälls. BILD: ANDERS ALMGREN

Det står sällan stilla i Annikas liv. Hon startade ett företag ihop med en kompis med den uttalade ambitionen att nu ska vi jobba och samtidigt ha roligt. Hon har medverkat i produktionen av en mängd böcker, bland annat i ämnen som mat och fotboll, och hon har arbetat med flera stora utvecklingsprojekt.

Jobbat parallellt

– Jag har precis avslutat en förstudie om ett upplevelsecentra till den nya nationalarenan i Solna.

I november 2012 ska fotbollsarenan invigas. Annika har jobbat halvtid med sitt utredningsuppdrag parallellt, sedan den 15 augusti, med sitt nya jobb som verksamhetsledare i Måltidsriket. Från och med nu och till juni 2013 ställer hon hela sitt fokus på måltidsbranschen.

Måltidssatsningen i Grythyttan och i regionen är väl inarbetad, men ett framgångsrikt utvecklingsarbete bör aldrig avstanna.

– Varumärket Måltidsriket och Grythyttan är starkt och det är svårt att gå från bra till ännu bättre. Jag hoppas kunna bidra till att profileringen blir ännu tydligare, att besöksnäringen i regionen ökar och att fler måltidsföretag kan jobba med export.

Självklar samverkan

Måltid, turism och upplevelser är en självklarhet att koppla ihop, anser Annika.

– Alla turister måste äta och att ha en bra samverkan mellan olika aktörer för att få in måltiden som en naturlig del i besöksnäringen är av stor betydelse.

Idéerna om vad som kan göras och vad som kan utvecklas inom måltidssatsningen är många. Bland annat ska profileringen förstärkas via webbsidor och mobiltelefontjänster. En logotype för kvalitetsmärkning Måltidsriket tas fram. Kanske kan en radioserie om mat startas.

I almanackan den närmaste framtiden väntar ett medlemsmöte den 15 november om exportfrågor och framtid.

Den 19 januari ska Måltidsrikets medlemmar få ta del av Östersunds erfarenheter som den första matlandet-huvudstaden i regeringens satsning på Sverige som det nya matlandet i Europa.

Måltidsriket

Måltidsriket bildades år 2006 och är en ekonomisk förening med företag inom måltidsbranschen i Örebro-Värmland som medlemmar. Målet är att vara en ledande internationell arena för måltidsupplevelser med konsumentperspektiv där vetenskap, hantverk och konst ska integreras. Ambitionen är att bli bäst på måltid. Carl Jan Granqvist är ordförande i styrelsen för Måltidsriket.

Mer läsning

Annons