Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Årets teknikutbildningutmärkelse till Snäckan

Teknikprojektet på Snäckeskolan, initierat av lärarna Ulrika Andersson och Katinka Molander, får utmärkelsen Årets teknikutbildning 2011.

Annons
Prisad. Teknikprojektet som Ulrika Andersson och Katinka Molander, lärare på Snäckeskolan, tagit initiativ till och drivit har fått utmärkelsen Årets teknikutbildning 2011 av Teknikföretagen. ARKIVBILD: BIRGITTA SKOGLUND

Redan 2009 drog lärarkollegorna Ulrika Andersson och Katinka Molander igång teknikprojektet i grundskolan. Syftet är att utveckla teknikämnena och lägga grunden för att undervisningen ska kännas naturlig bland yngre elever. Duon har tagit fram så kallade lektionslådor för att inspirera och underlätta för övriga lärare. Boxarna innehåller färdiga lektionsförslag med tillhörande material. Lärarkollegorna har tidigare berättat att många, både lärare och elever, upplever att matte, teknik och de olika NO-ämnena är svåra. Detta vill de förändra.

Genom hängivenhet från dessa lärare har skolan tidigare fått 50 000 kronor från Ljungbergsfonden. Nu har projektet belönats med Årets teknikutbildning 2011 som innebär ytterligare 50 000 kronor.

– För oss betyder det att vi kan fortsätta att satsa på att utvidga klassrummet och inte fler inlärningsmiljöer, säger Ulrika och Katinka.

Utmärkelsen

Årets teknikutbildning 2011 delas ut av Teknikföretagen, en bransch- och arbetsgivar-

organisation för fler än 3 000 företag i Sverige.

Man satsar totalt 50 miljoner kronor under åren 2004–2013 för att lyfta teknikämnet och den tekniska utbildningen i landet.

Utmärkelsen ska uppmuntra och belöna framstående teknikundervisning samt tekniska och naturvetenskapliga utbildningar.

Teknikföretagen anser att ungas intresse för teknik måste tillvaratas bättre, bland annat genom tidig teknikundervisning.

Mer läsning

Annons